Ένας ωραίος Μανιάτης παππούς!


Παιδάκι του δημοτικού πέρασα ένα καλοκαίρι στο χωριό της θείας μου, εκεί στη Μάνη που γυμνή και άφοβη στέκεται στητή να τρομάζει τους κακοπροαίρετους.
Ένα μήνα μαζί με τα ξαδέλφια μου, φάνταζε υπέροχο με προστάτη τη θεία που ήταν όλο χαμόγελα και επιείκεια με τα παιδιά.
Ένα χωριό που, αν και παιδάκι, με εντυπωσίασε για το πόσο ''πίσω στο χρόνο '' έμεινε. Το ''δεν έχετε...;'' το ένα ή το άλλο ήταν οι πρώτες μου ερωτήσεις.
Ένα χωριό με πέτρινα σπίτια, με μεγάλα παράθυρα, σήμερα τα λέμε μπαλκονόπορτες, χωρίς προστατευτικά κάγκελα απέξω, με δάπεδο σκεπασμένο  με υφαντά αν και καλοκαίρι, με κατοίκους φιλόξενους. Ναι, και αυτό μου είχε κάνει εντύπωση. 
Σε κάθε επίσκεψη πάντα σε εμάς τα παιδιά έδιναν το πεσκέσι τους, ό,τι είχε το κάθε σπίτι. Φεύγαμε με γλυκό του κουταλιού στο βάζο, ή με πίτες στο χέρι ή με καρπούζια, ένα το κάθε παιδί!
Στο σπίτι στο χωριό ζούσαν οι γονείς της θείας, με κεφαλή του σπιτιού το Μανιάτη πατέρα, έναν ηλικιωμένο λεβέντη,περήφανο και σκληρό, που ο λόγος του ήταν εντολή για όλους. Η Μανιάτισσα σύζυγος, οι δυο θυγατέρες και οι τρεις γιοι δεν αντέκρουαν  ποτέ τον γερο πατέρα. Ακόμη κι αν διαφωνούσαν.
Θυμάμαι ότι τον φοβόμουν στην αρχή. Δεν τον είδα να χαμογελάει όλο τον μήνα που μείναμε μαζί τους. 
Με φωνή βροντερή, έβαζε τα πράγματα στη θέση τους, αυτή που εκείνος είχε ορίσει ως σωστή.
Ακόμη και για το μικρότερο ξάδελφό μου, όταν είχε πέσει εκεί στους κακοτράχαλους δρόμους, στις πλαγιές του βουνού και έβαλε τα κλάματα τόσο δυνατά που μας άκουσαν ως κάτω ''απ' τ'αυλάκι'', ο παππούς επενέβη χωρίς τρυφερότητα και χάδια.  ''Οι άντρες δεν κλαίνε με ένα κοψιματάκι στο γόνατο''φώναξε  με την σκληρή φωνή του.  '' Οι άντρες στέκονται ορθοί και αγωνίζονται. Χτυπούν το πόδι και σείεται ο τόπος!!'' Και ευθύς χτύπησε το πόδι στο δάπεδο και εγώ πίστεψα όντως ότι μόλις είχε γίνει ένας αισθητός σεισμός καθόλου ευκαταφρόνητος! Το κλάμα σταμάτησε και όλα τα παιδιά συγκρατούσαμε τα δάκρυά μας, αν ο παππούς ήταν τριγύρω.
Ήταν το πρώτο μάθημα για να μη γίνω κλαψάρα, έτσι πιστεύω. Κι επειδή ήμουν από μικρή φεμινίστρια το ''οι άντρες δεν κλαίνε'' δεν το έλαβα καν υπόψη. Δεν κλαίμε με το παραμικρό ήταν για μένα μάθημα από εκείνον τον παππού μια και οι γονείς μου με ένα κλάμα λύγιζαν!
Που λες, η θεία φρόντιζε τι θα φάμε κάθε ημέρα. Ήξερε τι μας αρέσει και φρόντιζε να είναι στρωμένο το τραπέζι την καθορισμένη ώρα κι εμείς να έχουμε γυρίσει από την περιήγηση στο χωριό και κυρίως από την επίσκεψη στη μικρή λίμνη   με τα πολλά βατράχια. Πρώτη φορά έβλεπα βατράχια και τα περιεργαζόμουν από απόσταση βέβαια, γιατί μέχρι σήμερα τα βρίσκω σιχαμερά.
Μια ημέρα το φαγητό το όρισε ο παππούς. Φάβα με χταπόδι.
πηγη

Ο Θεός να βάλει το χέρι του, σκέφτηκα όταν είδα το πιάτο μπροστά μου. Φάβα; Ποτέ δεν την είχα φάει και δεν ήξερα καν τι είναι. Το χταπόδι σάλτσα δεν ήταν φαγητό που δοκίμαζα τότε, σκέψου τον συνδυασμό.
''Δεν μ' αρέσει αυτό το φαγητό '' είπα θαρρετά. Χαχαχα ποιος είδε τον παππού και δεν σκιάστηκε! Πήρε την καρέκλα του με το σακάκι του ριγμένο στην πλάτη και έκατσε δίπλα μου. Έτσι που την χτύπησε στο πάτωμα νόμιζες ότι η καρέκλα θα άνοιγε στα 4 της πόδια. Η θεία προσπάθησε να μου πάρει το πιάτο να μου φέρει ό,τι και στα παιδιά της αλλά, η φωνή του Μανιάτη την κοκάλωσε.
Φάβα θα έτρωγα το κατάλαβα. Και άντε να μην ανακατευτώ, σκέφτηκα. 
''Τον βλέπεις το σκύλο;'' με ρώτησε ενώ με παρότρυνε να βάλω μπουκιά στο στόμα.
''Κούτσαινε  το άτιμο αρκετό καιρό. Έπεσε από το παράθυρο που πήγε να πηδήξει και στραμπούλιξε το πόδι του'' ''Το έσπασε''; ρώτησα. ''Όχι, ευτυχώς'' είπε ο παππούς αλλά κούτσαινε πολύ καιρό. Και τι δεν έκανα ...μπουκιάαα...και τι δεν έκανα για να του περάσει το πόδι. Έλα βάλε άλλη μια μπουκιά. Του έβαζα βότανα αλοιφή κάθε μέρα, του έτριβα το πόδι, τίποτε. Μπουκιά είπαμε!!!. Μέχρι μια μέρα έγινε το κακό. Πήγα να κατέβω από εκεί, να, εκείνο το σημείο'' και μου έδειξε μια μικρή πλαγιά στο πλάι του δρόμου. ''Παραπάτησα και έπεσα. Μπουκιά, έλα άλλη μια, και δεν μπορούσα και να σηκωθώ. Η ηλικία βλέπεις. Τότε ο σκύλος μου, ήλθε κοντά μου κι άρχισε να με γλύφει. Φύγε του είπα, πήγαινε φέρε το γιο μου. Και γάβγισε και έφυγε τρέχοντας.'' Σταμάτησε ο παππούς να μιλά και εγώ όλο αγωνία και περιέργεια τον παρότρυνα να μου πει παρακάτω. ''Ναι έφερε το γιο μου που με σήκωσε και ευτυχώς δεν είχα πάθει πολλά πράγματα. Είδες τι σου είπα; Έφυγε τρέχοντας. Δεν κούτσαινε πια''. Κι εγώ κοιτούσα το γέρικο σκυλί πώς κατάφερε όχι να τρέξει, αλλά να βρει το γιο του παππού και να τον κάνει να τον ακολουθήσει!
''Κοίτα το πιάτο σου τώρα'' μου είπε ο παππούς. ''Έφαγες κάτι που δεν σου άρεσε. Καλό δεν ήταν; Και τόσο ωφέλιμο. Όλα τα τρώμε να το ξέρεις, γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι θα φέρει το μέλλον''.

Από τότε η φάβα έγινε αγαπημένο φαγητό. Αν και δεν τη μαγείρευα μόνο για μένα, γιατί δεν αρέσει στην ''κεφαλή'' του σπιτιού μου, απ' όταν μεγάλωσαν οι κόρες μου την τρώνε κι εκείνες πολύ. Έτσι προχθές θυμήθηκα τον παππού με τη φάβα στο πιάτο μου και συνοδεία χταπόδι, στιφάδο το έκανα εγώ. 


Το επόμενο που με έμαθε να τρώω και που αγαπώ ιδιαιτέρως είναι τα φραγκόσυκα! Μμμ αν και είναι δύσκολα στο καθάρισμα είναι σκέτη λιχουδιά.

Να σαι αναπαυμένος εκεί ψηλά παππού και  ξέρω ότι με πρόσεχες και με συμπαθούσες.

Ένας άνθρωπος αυτάρκης ήταν ο γερο Μανιάτης. Μέχρι τα βαθιά του γεράματα δεν ήθελε να τον γιατροπορεύσει κανείς. Δεν ξέρω αν το είχε ανάγκη βέβαια. Έφυγε από αυτόν τον κόσμο, πλήρης ημερών, μετά  από ατύχημα. Έπεσε από εκείνη την μπαλκονόπορτα χωρίς προστατευτικό στην πλαγιά από κάτω . Όσο μικρή κι αν ήταν η κατηφόρα, βράχια ήταν γεμάτη και ηλικιωμένος παππούς ο άτυχος.

Τον φαντάζομαι ακόμη ψηλό να βροντοφωνάζει ό,τι τον ενοχλεί. Και φυσικά να φωνάζει: ''Ζήτω ο βασιλεύς ! Και αντίρρηση δεν δέχομαι από κανένα!''

46 σχόλια:

  1. Είναι ωραία η Μάνη, με την άγρια ομορφιά της και τους σκληραγωγημένους ανθρώπους της. Να 'σαι καλά να τον θυμάσαι πάντα τον Μανιάτη παππού κι όλα όσα τους δίδαξες!
    Σε φιλώ γλυκά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραία όντως Μαρίνα μου και αυτή η άγρια ομορφιά είναι που κάνει τους κατοίκους της τόσο περήφανους και αγέρωχους. Αν και δεν είναι ο παππούς ο δικος μου τον θυμάμαι όντως
      Σε φιλώ

      Διαγραφή
  2. Ωραία η ιστορία που μας διηγήθηκες Άννα μου. Και εγώ φάβα δεν έχω δοκιμάσει ποτέ, αλλά τα φραγκόσυκα μου αρέσουν πολύ.
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να τη δοκιμάσεις Ελένη μου είναι θεσπέσια.Τωρα την σερβίρουν και σε κάθε μεζεδοπωλείο και ταβέρνα. Ναι τα φραγκόσυκα υπέροχα
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  3. Παράξενη κοινωνία, ερμητικά κλειστή, άκρως φεουδαρχική. Βασιλική στις αντιλήψεις όχι εκ πεποιθήσεως αλλά εκ παραδόσεως. Και να σκεφτείς ότι μάτωσε πάρα πολύ από το τότε βασιλικό καθεστώς κατά περιόδους.
    Κοινωνία σκληρή που για να επιβιώσει έπρεπε να παραμερίσει αβρότητες. Όμως στα βάθη της διατηρούσε αλήθεια, ειλικρίνεια, εντιμότητα.
    Η Διαμονή σε έναν τέτοιο τόπο φαντάζομαι Άννα μου θα ήταν συγκλονιστική. Μοναδική εμπειρία ζωής.
    Αλλά και τα επιχειρήματα του παππού μοναδικά και πειστικά στο να σε καταφέρει. Είχε τον τρόπο του.
    Είμαι σίγουρη ότι κράτησες πολλά όμορφα πράγματα από εκείνους και κρατάς στη μνήμη σου την ευλογία του.
    Κρατώ και εγώ το ταξίδι αυτό Άννα μου, όπως μας το αναπαράστησες απόψε.

    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάποιο καλοκαίρι βρέθηκα στη Μάνη σε μια σύντομη επίσκεψη σε συγγενικό σπίτι. Μια επίσκεψη στη Βάθεια μ' άφησε με την εντύπωση πως βρισκόμουν σε λάθος χώρα και λάθος εποχή. Τόσο πέτρα δεν είχα ξανασυναντήσει. Πύργοι και στενά σοκάκια και μια άγρια ομορφιά που σου έκοβε την ανάσα.
      Όμορφη, τρυφερή ιστορία Άννα μου για τον Μανιάτη παππού. Οι σκληρές συνθήκες διαβίωσης διαμόρφωσαν το χαρακτήρα τους, τα ήθη και τα έθιμά τους Λαός σκληρός αλλά περήφανος και φιλόξενος.(Πριν από τη Βάθεια έφαγα τον πιο νόστιμο κόκκορα στιφάδο)
      Σ' ευχαριστούμε που μοιράστηκες αυτή σου την ανάμνηση.
      Φιλιά καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή

    2. Δεν ξέρω γιατί έβγαλε το σχόλιο σαν απάντηση στο Γιάννη. Η μ..... του pc ή δική μου ασχετοσύνη.
      Καλά μη γελάτε ευτυχώς έχω τον τεχνικό στο σπίτι. Όπως και να 'χει...την Καλημέρα μου και την αγάπη μου

      Διαγραφή
    3. Γιάννη μου όντως είναι κλειστή κοινωνία ή τουλάχιστον ήταν όταν ήμουν εγώ μικρή.Αλλά πολύ φιλόξενοι άνθρωποι, ντόμπροι και περήφανοι.
      Ο πατέρας της θείας μου καθαρός Μανιάτης, ήταν αγέρωχος και ευγένειες δεν ήξερε.
      Ναι ήταν εμπειρία μεγάλη και έχω περιγράψει αυτές τις διακοπές και άλλη φορά αλλά τώρα ήθελα να πω για τον παππού αυτόν και ας μην ήταν δικός μου
      Σε φιλώ

      Διαγραφή
    4. Αννίκα μου πραγματικά τόση πέτρα μόνο να γαλουχήσει πέτρινους χαρακτήρες αλλά όχι από την άποψη της μη ενσυναίσθησης.
      Πολύ φιλόξενοι όντως και περήφανοι. Μου έχει μείνει στο νου αυτός ο δυνατός χαρακτήρας του παππού των ξαδέλφων μου.
      Σ'ευχαριστώ πολύ μάτια μου
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
    5. Το χω πάθει κι εγώ Αννίκα μου. Θέλω να απαντώ κάτω από κάθε σχόλιο για να μαρκάρεται με διαφορετικό χρώμα και να βλέπει ο καθένας την απάντησή χωρίς να ψάχνει.
      Όμως μου το βγάζει ως σχόλιο και διαγράφω και ξανά τα ίδια
      Μη σκας... έχουμε άλλα για να παιδευόμαστε.

      Διαγραφή
  4. Πολύ ωραίες οι αναμνήσεις σου από τον Μανιάτη παππού! Μια φορά μόνο πέρασα σπό την Μάνη και εντυπωσιάστηκα από το πέτρινο τοπίο.Φαντάζομαι τι σκληραγωγημένοι είναι οι άνθρωποι εκεί.
    Φιλιά και καλό μήνα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ Πέτρα Μαριάννα μου. Και αυτές οι αναμνήσεις από έναν παππού που δεν ήταν δικός μου μένουν ολοζώντανες και σήμερα μου έκανες πανέμορφο δώρο και είμαι χαρούμενη που θα έχω στα χέρια μου δική σου κατασκευή. Πόσο ε'ευχαριστώ!
      Τα φιλιά μου

      Διαγραφή
  5. ΚΑΛΗΜΈΡΑ ΑΝΝΟΥΛΙ ΜΟΥ!!!!!!!!
    ΔΕ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ Η ΦΑΒΑ;;;;;; ΕΜΕΝΑ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΑΝΕ ΣΥΧΝΆ Η ΓΙΑΓΙΆ ΜΟΥ.
    Ο ΠΑΠΠΟΎΣ ΟΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΆ!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελενίτσα μου δεν μ'αρεσε αλλά τώρα είναι αγαπημένο όσπριο.
      Ναι ο παππούς αλησμόνητος
      Σε φιλώ

      Διαγραφή
  6. Πόσο μου άρεσε αυτή σου η διήγηση, εγώ δεν γνώρισα παππού φίλη μου και δεν είχα ποτέ ένα χωριό πίσω μου να νοιώσω όλα όσα μου έλεγαν οι φίλες μου γυρίζοντας από το δικό τους. Ίσως γι αυτό το σημερινό μας κτήμα έχει τέτοια θέση στη καρδιά μου, είναι το "χωριό" μου έστω και χωρίς παππού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ γνώρισα έναν παππού Γεωργία μου που ζούσε στον Πειραιά. Τον άλλο παππού δεν τον πρόλαβα. Αλλά γνώρισα αυτόν τον παππού που ήταν των ξαδέλφων μου και μου έμεινε αλησμόνητος
      Κι εγώ χωριό δεν γνώρισα μόνο ως εκδρομές είχα επισκεφθεί χωριό και τώρα πάντρεμένη...

      Διαγραφή
  7. Δεν έχω φάει ποτέ φάβα. Ούτε καν ξέρω πως είναι. Πολύ θα ήθελα να δοκιμάσω και ειδικά με το χταπόδι θα είναι σκέτη νοστιμιά. Συμπάθησα πολύ αυτόν τον παππού και στενοχωρήθηκα για το τέλος του. Κρίμα που ήταν βασιλικός, αλλά τι να κάνουμε, όλοι έχουμε ελαττώματα. Μου άρεσε πολύ η ιστορία σου. Σε ευχαριστώ που μοιράστηκες την εμπειρία σου αυτή μαζί μας. Να είσαι καλά φιλη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να δοκιμάσεις Ειρήνη μου φάβα και να τη φτιάξεις όπως ο Πετρετζίκης λέει και θα γίνει υπέροχη. Ναι ο παππούς αυτός ήταν λεβέντης. Εντάξει το τέλος του ήταν άγριο σαν το περιβάλλον που ζούσε αλλά νομίζω ότι πήγε στον άλλο κόσμο όπως ήθελε, χωρίς ασθένειες και ανημπόρια.
      Να σαι καλά κι εσύ Ειρήνη μου

      Διαγραφή
  8. Σκληρό καρύδι ο παππούς σου, όπως είναι οι άνθρωποι σ' αυτά τα μέρη. Έχουν πολλά κοινά με τους (ορεινούς κυρίως) Κρητικούς, είναι ίσως η μορφολογία του τόπου και τα προγονικά τους έθιμα. Αν εξαιρέσεις βέβαια πως στη Μάνη έχουν μια πάγια λατρεία στο στέμμα 😉
    Λοιπόν, μια χαρά σε μύησε στη φάβα και στη φιλοσοφία του να μην πετάμε τίποτα. Ήταν σοφός και αγέρωχος, γι' αυτό και καλοέζησε ως τα βαθειά γεράματα.
    Ευχαριστούμε για το οικογενειακό κειμήλιο που μοιράστηκες μαζί μας. Τέτοιες μνήμες, είναι ανεκτίμητες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ήταν παππούς μου Μαρία μου. Αλλά τον ένοιωσα σαν παππού μου. Ήταν των ξαδέλδων μου παππούς και λάτρης του βασιλιά βεβαίως βεβαίως! Ναι οι Κρητικοί λεβέντες κι εκείνοι αλλά δημοκράτες πολύ.
      Σ'ευχαριστώ που διάβασες μια παιδική μου εμπειρία

      Διαγραφή
  9. Τι τρυφερή ιστορία Άννα μου και πόσο τυχερή που κουβαλάς τόσο όμορφες παιδικές αναμνήσεις!
    Και η φάβα μου αρέσει και το χταποδάκι όπως και να το μαγειρέψεις, μόνο που αυτά τα ανακάλυψα μεγαλώνοντας μια και η μητέρα μου, ως Γαλλίδα μας μεγάλωσε με γαλλική κουζίνα!
    Στη Μάνη δεν έχω πάει και έχει μείνει απωθημένο μου, ειδικά την εποχή που λιθογραφούσα έχοντας ως θέμα, ερείπια και πέτρινα σπίτια, αλλά δεν ξέρεις, ποτέ δεν είναι αργά για ένα ταξιδάκι!
    Όταν διαβάζω παρόμοιες αφηγήσεις πάντα σκέφτομαι το χάσμα που υπάρχει με τα σημερινά παιδιά μας αν και σίγουρα ακόμα τα αγόρια θα ακούν αυτό το ανήκουστο, "Οι άνδρες δεν κλαίνε"!
    ΑΦιλάκια νοσταλγικά και γλυκύτατα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι αυτές τις αναμνήσεις και άλλες τις κρατώ σαν θησαυρό. Νομίζω ότι κάτι πήρα από κάθε μια.
      Να πας Στεφανία μου στη Μάνη δεν είναι δα και εξωτερικό. Θα σ'αρέσει μια και είσαι άνθρωπος του βουνού.
      Τα παιδιά σήμερα το ακούνε πολλές φορές το ''οι άντρες δεν κλαίνε'' και έχει ειπωθεί μπροστά μου και έκανα την αδιακρισιά να πεταχτώ να πω στον μπαμπά που το είπε ότι κακώς το λέει γιατι κλαίνε και οι άντρες και πρέπει να κλαίνε να εκτονώνουν αρνητικά συναισθήματα. Με αγριοκοίταξε...
      Σ'ευχαριστώ μάτια μου
      Τα φιλιά μου

      Διαγραφή
  10. Πέπον, από κει ήταν ο πατέρας του πατέρα του πατριού μου.
    Την οικογένεια εκεί γυναίκες και παιδιά δηλαδή πάντα της φρόντιζε ο άντρας της οικογένειας. Κάποια στιγμή στο Πέπον πεθανε στην οικογένεια και ο τελευταίος άντρας που έμενε εκεί. Πήγε ο πατριός μου για την κηδεία. Το μοιρολόι δεν σταματούσε, ακόμη και σε φράσεις του στυλ "τι θα μαγειρέψεις σήμερα εγώ λέω να βάλω σουπα" "έχεις δίκιο πότα μου μια σουπα είναι ότι πρέπει" απάντουσε η άλλη διπλα στο φερετρο με τον νεκρό αλλά μοιρολογόντας ταυτόχρονα !!
    Η εκπληξη για τον πατριο μου ήρθε όταν η χήρα του παρέδωσε όλη την περιουσία του άντρα της. Τα σπίτια και ότι άλλο πάνε πάντα στον άντρα και χωρίς χαρτιά φυσικά. Ο πατριός μου τα έχασε περισσότερο όταν πλησιασε μια κόρη και του είπε... θείε θέλω μια χάρη και μην το παρεξηγήσεις. θέλω να μου δώσεις το ρολόι του πατέρα μου να τον θυμάμαι !!!! Εφυγε ο πατριός μου αφήσε κάποιον στο πόδι του να φροντίζει τας γυναίκας και τις κόρες... παντρεμένες με παιδιά στην Αθήνα οι κόρες... αλλά στο Πέπον όποτε πήγαιναν ζούσαν σε άλλη κοινωνία τόπο και χρόνο!
    Οι άντρες δεν κλαίνε λοιπόν, αμ και οι γυναίκες έχουν το δικό τους στιλ να μοιρολογούν χαχαχα

    Μου άρεσε πάρα πολύ η ιστορία σου, να κοίτα θυμήθηκα τον πατριό μου ... μάλαμα άνθρωπος :)
    Ο παππούς όλα τα λεφτά ας το καλό ... και πήγε να με τρομάξει στην αρχή με την καρέκλα !!! αχμμμ φάβα με χταποδάκι ??? δεν το έχω φάει ποτέ ...
    Αγκαλίτσα:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι μάλαμα ο πατριός σου σίγουρα και όντως οι θυγατέρες δεν έπαιρναν περιουσία, αλλά δεν ήταν μόνο στη Μάνη. Σε όλους τους τόπους νομίζω αλλά σίγουρα και στην Κεφαλλονιά οι κοπέλες έπαιρναν προίκα αλλά η περιουσία ήταν ανάμεσα στους γιους. Τελεία και παύλα.
      Όσο για το μοιρολόγι ναι έτυχα σε ένα και μικρή όπως ήμουν δεν κοιμήθηκα όλη τη νύχτα.
      Αλλά να λένε για τη σούπα μοιρολογώντας δεν το ήξερα χααχαχαχα
      χαχαχα με την καρέκλα τρόμαξες κι εσύ ε; Νομίζω γι αυτό έφαγα τη φάβα, αυτή η καρέκλα θα έκανε τη δουλειά της. Και την καλμάρισε η ιστορία λέω...χααχααχα
      Να φας και φάβα και με χταπόδι είναι υπέροχος συνδυασμός
      ΣΕ ΦΙΛΏ

      Διαγραφή
  11. Οντως η Μανη Αννιω μου ειναι απο τους τόπους εκεινους που ο λογος του πατερα αφεντη ηταν διαταγή.. ομως ηταν και δυνατοι αντρες και γυναικες περηφανοι για τον τοπο τους..ομως οπως ολοι οι ανθρωποι κατω απο αυτο το σκληρο υφος τους εκρυβαν και μια καρδια που ηξερε να βρισκει τον τροπο να κανει ενα παιδι να φαει την φάβα του.. παραδειγμα ο παππους των εξαδελφων σου απο την Μανη.. απο την αφηγηση σου αυτο καταλαβα εγω...ομορφες παρα των φοβο σου αναμηνσεις απο το χωριο αυτο..και εμαθες να τρως και την φαβα ..εμ ..Αννιω μου; αυτο που το πας...
    Αλλη μια εκδοχή που μπορεις να φας την φαβα εινσι με καραμελωμενα κρεμύδια απο πανω..χα..χα..πολυ ωραια γευση..βέβαια αυτο ειναι θεμα γουστου ε;
    Να είσαι καλα φιλη μου και σε ευχαριστουμε για το μοιρασμα των αναμησεων σου καλο μηνα να εχεις..φιλακιαααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρεις Ρούλα μου όταν με πιάσανε οι πόνοι στην κόρη μου και πήγα μαιευτήριο να γεννήσω, την ώρα που πονούσα και περιμέναμε τη διαστολή, ξέρεις, ο γυναικολόγος μου από την Κρήτη μου είπε ένα ανέκδοτο. Ήταν λέει ο διάβολος με τα τρία του παιδιά και προσπαθούσε να αποφασίσει σε ποιον τόπο να στείλει το καθένα να τον διαφεντεύει. Τον πρώτο τον έστειλε στην Κρήτη γι αυτό οι Κρητικοί έχουν το διάβολο μέσα τους.Τον δεύτερο τον έστειλε στη Μάνη και οι Μανιάτες έχουν το διάβολο μέσα του. Το στερνοπούλι του δεν ήθελε να το αποχωριστεί και πήγε μαζί του στην Κεφαλλονιά. Γι αυτό οι Κεφαλλονίτες έχουν δυο διαόλους μέσα τους! χαχαχαχα Κρητικιά έγινες εσύ, για τη Μάνη γράφω, από την Κεφαλλονιά εχω καταγωγή, το θυμήθηκα το ανέκδοτο χααχαα
      Ναι έτσι ήταν ο παππούς αυτός όπως το κατάλαβες. Πολύ σωστά.
      Κραμελωμένα κρεμμύδια ε; Θα το δοκιμάσω!
      Σ'ευχαριστώ πολύ
      Φιλάκια

      Διαγραφή
    2. Κάτι ηξερε αυτος ποου εβγαλε το ανεκδοτο Αννιω μου χα..χα. .εχουν αυτοι οι τρεις τοποι κατι που τους ενωνει δηλαδή ε;...καιτα να δεις που δεν τι ηξερα...
      Να για κατι τετοια ωραια αξιζει το σεριανισμα στα μπλοκ μας..χα..χα. φιλακιαααα!!!

      Διαγραφή
    3. χαχαχαχα ναι κάτι ήξερε σίγουρα. Κρητικός ο γιατρός μου και καμάρωνε σε πληροφορώ που ''είχε το διάολο μέσα του''!!! Και εγώ να βογγάω και να γελάω συγχρόνως!!
      Ναι αξίζει το σεριάνισμα στα μπλογκάκια μας και σκάμε και κανένα χαμόγελο ναι;
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  12. Πόσο ευχαριστήθηκα αυτή την διήγηση με τον Μανιάτη παππού... κάτι ήξερε ο παππούς που με μία ιστορία σε έκανε να αγαπήσεις τη φάβα... να είσαι καλά να τον θυμάσαι. Φτιάχνω συχνά φάβα γιατί αρέσει σε όλους στο σπίτι και σε παραλλαγή, με καραμελωμένα κρεμμύδια ή με κάπαρη από πάνω. Φραγκόσυκα δεν έχω φάει γιατί δεν έτυχε.. θα προσπαθήσω όμως να βρω... Σ ευχαριστούμε Άννα γι αυτή την υπέροχη ανάρτηση !!!! Σε φιλώ !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι Ράνια μου που ευχαριστήθηκες. Ναι ο παππούς με την ιστορία με παρέσυρε αλλά τώρα λέω μήπως το χτύπημα της καρέκλας στο δάπεδο με ταρακούνησε και έφαγα. χααχααα
      Σ'ευχαριστώ κι εγώ Ράνια μου και να φας φραγκόσυκα είναι μοναδική νοστιμιά πρόσεχε μόνο το καθάρισμα γιατί έχουν πολλά αγκαθάκια
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  13. Η Μάνη είναι από πέτρα και ελιά. Έτσι την χαρακτήρα όταν πήγα.Με μετέφερες νοερά σε μέρη που νοσταλγώ και θα ήθελα να ξαναπάω με την διήγηση σου Άννα μου.Ο παππούς στιβαρός και γνήσιος Μανιάτης.φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι όντως Μαρία μου πέτρα και ελιά όπως το λες. Να ξαναπάς αφού τα νοσταλγείς αυτά τα μέρη. Αξίζει τον κόπο.
      Σ'ευχαριστώ πολύ
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  14. Η Μάνη με την άγρια ομορφιά της και οι άνθρωποί της σληροτράχηλοι, αυθεντικοί...Ο λεβέντης παππούς χαρακτηριστικός Μανιάτης,γνήσιος, παραδοσιακός και φυσικά....Βασιλικός ! .Φάβα με χταπόδι κρασάτο ή στιφάδο φαγητό που συνήθιζε πολύ η Καλύμνια γιαγιά μου. Προσωπικά την φάβα δεν την τρώω, όμως η μικρή μου κόρη τρελαίνεται και έχει γίνει το αγαπημένο της...μέχρι και σε Ισπανούς φίλους που την φιλοξένησαν το καλοκαίρι, έφτιαξε κεφτεδάκια, φάβα και σαγανάκι και τους εντυπωσίασε !!!Θα ήθελα να πάω και πάλι στη Μάνη, με εντυπωσίασε η άγρια ομορφιά της.Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να πας Κλαυδία μου ξανά. Είναι όμορφη σίγουρα και έχω πάει αρκετές φορές. Μ'αρέσει αυτό το άγριο τοπίο. Γνήσιος Μανιάτης ο παππούς και εκείνα τα χρόνια υπήρχαν γνήσιοι σε κάθε τόπο. Δεν ξέρω τώρα...
      Να δοκιμάσεις τη φάβα. Η κόρη σου φυσικά και εντυπωσίασε τους φιλοξενούμενούς της με το τραπέζι που παρουσίασε. Ελληνικότατο!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  15. Ναι κορώνα μου, έτσι είναι οι Μανιάτες, σκληροί άνθρωποι, ανθεκτικοί σαν τις πέτρες που γεμίζουν τους δρόμους και τα βουνά τους. Όμορφοι άνθρωποι, απότομοι και βλοσυροί αρκετοί απ' αυτούς αλλά με τρυφερή καρδιά που όποιος καταφέρει να την ανοίξει θα βρει μέσα της πολλή στοργή, προστατευτικότητα και σοφία. Αλλά δεν ανοίγει εύκολα η ρημάδα :)
    Moυ έφτιαξες τη διάθεση με την αφήγησή σου Άννα μου. Τον λατρεύω αυτόν τον τόπο και τους ανθρώπους του. Δεν ξέρω όμως αν θα μπορούσα να ζήσω ως κόρη ή σύζυγος κοντά σ' έναν αυθεντικό Μανιάτη. Είμαι οπαδός της ανεξαρτησίας βλέπεις.
    Καλό μήνα και πολλά φιλιά !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου έφτιαξε τη διάθεση ο παππούς Μανιάτης. Ναι κι εγώ δεν ξέρω πώς θα ζούσα δίπλα σε Μαντιάτη πατέρα ή σύζυγο αλλά αν είχαμε πατέρα Μανιάτη θα ήμασταν ...Μανιάτισσες! Όσο για το σύζυγο ας προσέχαμε να μην τον παντρευομασταν χαααχαα
      Ναι ωραίοι άνθρωποι, φαίνονται σκληροί αλλά δεν είναι...
      Καλό μήνα Μαράκι μου
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  16. Καλή Κυριακή Άννα ! καλημέρα :) Διάβασα ευλαβικά κάθε λέξη της αφήγησης σου , πόσο τυχερή είσαι πού έζησες λίγες ημέρες στην Μάνη . Πήρες μαθήματα από την γενναία ψυχή του Μανιάτη , γνώρισες την ειλικρίνεια , την ντομπροσύνη τους . Πάνω από όλα έζησες τον τόπο όλο πέτρα , τα πάντα φτιαγμένα από πέτρα , την φύση της περιοχής ανάμεσα στις πέτρες . Ο παππούς από ψηλά θα καμαρώνει που σε φίλεψε με τοπικό πιάτο και φραγκόσυκα . Απόλαυσα Άννα την ιστορία σου , γιατί μου έδωσες αφορμή να μάθω λίγο την ξακουστή Μάνη με τους περήφανους Μανιάτες . Να απολαύσεις την ημέρα σου !:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε η διήγησή μου Κυριακή μου. Και η Μάνη είναι όντως λεβεντομάνα!
      Να σαι καλά και όνειρα γλυκά

      Διαγραφή
  17. Καλημερα Άννα μου, δεν έχω πάει στη Μάνη αν και πολύ θα το ήθελα. Παππούς παλιάς κοπής.
    Μ αρεσει η φαβα, αλλα φραγκόσυκα δεν εχω φαει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πολύ όμορφη η Μάνη και όταν σου δοθεί η ευκαιρία να πας. Και να φας και φραγκόσυκα. Είναι όλο γλύκα
      Σ'ευχαριστώ πολύ

      Διαγραφή
  18. Αννα μου
    συγκινητική η ιστορία σου
    ευχαριστούμε που τη μοιράστηκες μαζί μας

    το τέλος πολλά συγκινητικό - στο σημείο Έπεσε από εκείνη την μπαλκονόπορτα κλπ

    κανένα που τα φαγιά που γράφεις δε μου αρέσουν
    ούτε χταπόδι , ούτε η φάβα [αν και δε ξέρω τι φαί είναι , μπορεί να το λέμε αλλιώς εμείς]
    ούτε τα φραγκοσυκα [τα λέμε παπουτσόσυκα]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την μου. Να σαι καλά Δελφινάκι μου. Χαίρομαι να μοιράζομαι μαζί σας διάφορες αναμνήσεις και εμπειρίες.
      Όσπριο είναι η φάβα και ψάξε την στο διαδίκτυο μπορεί να τη λέτε αλλιώς. Και τα φραγκόσυκα γλυκίτατα
      Φιλούθκια πολλά

      Διαγραφή
  19. Υπέροχη αφήγηση Αννούλα μου! Μου έδωσε τη δυνατότητα να βρεθώ κι εγώ όσο διάβαζα στη Μάνη, την όμορφη, μοναδική Μάνη και σε κρυφοκοιτούσα σε όλη σου τη διαδρομή. Συνάντησα μαζί σου τον παππού, δοκίμασα τα φαγητά (μόνο τα φραγκόσυκα δεν μου αρέσουν ιδιαίτερα), μύρισα τον αέρα της και μέτρησα τη μαγεία του τοπίου πέτρα πέτρα...
    Με συγκίνησες και σ' ευχαριστώ γι' αυτό που διάβασα!
    Πολλά γλυκά φιλιά
    Μαρίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε Μαρίνα μου. Σ'ευχαριστώ κι εγώ για τα καλά σου λόγια
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  20. Είχα διαβάσει την ιστορία για τον παππού σου, αλλά μέχρι να αφήσω σχόλιο, άλλαξες ανάρτηση.
    Πόσο μου άρεσε η αφήγησή σου Άννα μου και γέλασα πολύ με τον τρόπο που έφαγες τη φάβα.
    Εγώ θα είχα κατουρηθεί επάνω μου όταν χτύπησε την καρέκλα στο πάτωμα 😂😂😂😂😂
    Έχουμε επισκεφτεί τη Μάνη και μας άρεσε πάρα πολύ.
    Το τοπίο είναι μοναδικό.
    Δοκίμασα και τα φραγκόσυκα κι ακόμα θυμάμαι τα αγκαθακια που γέμισαν τα χέρια μου.
    Τη φάβα πάντως με το χταπόδι την τιμώ ιδιαιτέρως.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χααχαα το κουτί ήλθε γρήγορα και η Σκυτάλη ακολουθεί αφού είναι η σειρά μου. Οπότε πρέπει να δημοσιεύσω το καθένα στην ώρα του
      Α κι εγώ κατουρήθηκα από το φόβο μου με την καρέκλα, αλλά η ιστορία με το σκύλο με κάλμαρε. Αλλά ξέρεις κάτι...το θυμάμαι ακόμη ότι αν και ήταν σκληρός και τον φοβόμασταν εμείς τα παιδιά, εγώ τον συμπαθούσα από τότε. Και εκτός από το φαγητό ασχολιόταν μαζί μου περισσότερο. Για να πάμε από το χωριό τους στο καλύβι τους στο βουνό ψηλά που είχαν τα ζώα, πήγαμε ιππεύοντας άλογα και γαιδούρια και μουλάρια. Εμένα εδωσε εντολή αν και ήμουν μικρή να με βάλουν σε άλογο μόνη μου που είχα πει ότι τα αγαπώ τα άλογα. Την αδελφή μου που ήταν μαζί όπως και τα ξαδέλφια μου, τα έβαλε πίσω από κάθε σέλα μαζί με έναν μεγάλο. Το άλογό μου το κρατούσε από τα ηνία ο μεγάλος μου ξάδελφος. Αρα με συμπαθούσε κι εμένα εξαρχής λέω...
      Ναι τα φραγκόσυκα θέλουν προσοχή αλλά είναι γλύκα.
      Να σαι καλά Ρένα μου

      Διαγραφή