Βαν Γκογκ ο άνθρωπος της τέχνης!!

Ηλιοβασίλεμα στο Μοντμαζούρ

Μια σειρά νέων τεχνικών που αφορούν την ταυτοποίηση και τον έλεγχο της αυθεντικότητας των έργων τέχνης, επέτυχαν  να πιστοποιήσουν την αυθεντικότητα του πίνακα του Βαν Γκογκ ''Ηλιοβασίλεμα στο Μοντμαζούρ''.
Χρόνια ολόκληρα ο πίνακας αυτός θεωρείτο πλαστός, παρ' όλους τους ελέγχους από ειδικούς.
Το κίτρινο σπίτι

Τι θα έλεγε, αν μπορούσε άραγε, ο Βαν Γκογκ που ο πίνακάς του ήταν παραμελημένος για έναν αιώνα  σε μια σοφίτα, λίγα χρόνια μετά την αγορά του από ένα συλλέκτη, το 1908;
Ίσως να ήταν ένα ακόμη πλήγμα στην ήδη ταραγμένη ψυχική του υγεία....
Σπουδαίος ζωγράφος που αναγνωρίστηκε μετά το θάνατό του, ταλαιπωρήθηκε πολύ με την υγεία του, νοσηλεύτηκε πολλές φορές σε νοσοκομεία και σε φρενοκομεία, άλλοτε γιατί είχε παραισθήσεις και άλλοτε για τις  αυτοκαταστροφικές τάσεις που τον οδήγησαν στο θάνατο.
''Μάλλον κοντόχοντρος παρά λεπτοκαμωμένος, με τη  ράχη σκυφτή, γιατί άφηνε το κεφάλι του να κρέμεται υποτονικά και μαλλιά κοντά κάτω από ένα ψάθινο καπέλο το οποίο προστάτευε το περίεργο πρόσωπό του. Το μέτωπό του ήταν πάντα ελαφρώς συνοφρυωμένο, τα φρύδια του έσμιγαν από τον έντονο στοχασμό, τα μικρά μάτια του κάποιες φορές μπλε και κάποιες φορές πράσινα.....'' είναι το πορτρέτο του καλλιτέχνη όπως το άφησε η μικρότερη αδελφή του, η Ελίζαμπεθ.
Η κρεβατοκάμαρα

Ακοινώνητος και δύσκολος ως έφηβος, γεννήθηκε ένα χρόνο μετά το θάνατο του αδελφού του που ονομαζόταν Βίνσεντ. Το ίδιο όνομα έδωσε η μητέρα του και σ' εκείνον, που μεγάλωσε υπό το βάρος ενός μοιραίου αισθήματος ενοχής, σαν να αισθανόταν ότι ζούσε επειδή θυσιάστηκε ο αδελφός του. Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, θεωρούσε τον εαυτό του ανάξιο της μητρικής αγάπης επειδή ήταν ζωντανός αντί για τον αδελφό του. Αυτήν την μητρική αγάπη που έψαχνε σε όλη του τη ζωή να βρει και που η μη ανταπόδοση των αισθημάτων του τον πλήγωνε βαθιά.
Ο βαν Γκογκ ήταν ένας αντιφατικός άντρας, που έζησε τη ζωή του διχασμένος ανάμεσα στην βαθιά του ανάγκη να αγαπηθεί και στην υπεροπτική συστολή του, ανάμεσα στη μεθοδική αυτοκαταστροφική  ανάλωσή του σε καφενεία και πορνεία και στη βαθιά επίγνωση της αξίας του ως καλλιτέχνης.
Ηλιοτρόπια

Στις αρχές του 20ου αι. τα έργα του Βίνσεντ προκάλεσαν αίσθηση στην Ευρώπη και ειδικά στη Γερμανία, που  πολλοί καλλιτέχνες συνειδητοποίησαν ότι τα έντονα φορτισμένα χρώματα και τα ρευστά σχήματα του βαν Γκογκ μπορούσαν να δώσουν πνοή και ψυχή σε μια τέχνη που ο μεταγενέστερος ιμπρεσιονισμός έκανε όλο και πιο στείρα. Έτσι, μερικοί νεαροί ζωγράφοι προσχώρησαν σε ένα κίνημα που ονομαζόταν Die Brucke( H Γέφυρα). Το κίνημα αυτό πίστευε ότι η καλλιτεχνική γλώσσα του Βίνσεντ τους αντιπροσώπευε περισσότερο αφού μέσω αυτής μπορούσαν να εκφράσουν και όχι να απεικονίσουν, επειδή ήταν το μέσο για να αποδώσουν τη ρομαντική ένταση που ένιωθαν.Η εξέλιξη του κινήματος αυτού είναι ο εξπρεσιονισμός.
Έναστρη Νύχτα
Η κληρονομιά του Βίνσεντ, η βαθύτερη έννοια της δουλειάς του, ξεπέρασε τα θέματα ζωγραφικής και λογοτεχνίας για να μετατραπεί σε στοχασμό της σχέσης ανάμεσα στην τέχνη και τη ζωή.
Η εκκλησία του Οβέρ

Από την εφηβεία του ο βαν Γκογκ αγαπούσε τα λουλούδια, τα πουλιά, τα έντομα και εντυπωσίαζε την οικογένειά του η ικανότητά του να ζωγραφίζει λουλούδια και τοπία. Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ πίστευε ότι είχε αποκτήσει μια αμοιβαία φιλική σχέση με τη φύση και σε μια επιστολή του στον αδελφό του Τεό έγραψε την επιθυμία του να στολίσει το ατελιέ του στην Αρλ με ''πέντε έξι πίνακες με ηλιοτρόπια, ένα ντεκόρ στο οποίο τα ζωηρά ή τα σπασμένα ασπρο-κίτρινα χρώματα θα ξεχωρίζουν έντονα πάνω σε διάφορα μπλε φόντα..............''

Τα έργα του είναι πάρα πολλά και σπουδαία, βρίσκονται σε πολλά μουσεία του κόσμου.

Το ''Ηλιοβασίλεμα στο Μοντμαζούρ'', ο νέος-παλαιός πίνακας του βαν Γκογκ ζωγραφίστηκε την ίδια χρονική περίοδο, όπως λένε οι ειδικοί του Μουσείου του, με τα ''Ηλιοτρόπια'', ''Την κρεβατοκάμαρα'' που είναι το δωμάτιο του ίδιου του καλλιτέχνη στο ''κίτρινο σπίτι'' και ο πίνακας ''Το κίτρινο σπίτι'' που ήταν ένα σπίτι στην Αρλ που νοίκιασε ο καλλιτέχνης στο νούμερο 2 της πλατείας Λαμαρτάν, όπου ο βαν Γκογκ έλπιζε να δημιουργήσει μια κοινότητα καλλιτεχνών στο πρότυπο της αδελφότητας των Ολλανδών ζωγράφων του 17ου αι. Ο Βίνσεντ περνούσε με λίγα χρήματα και εξαρτιόταν από τη βοήθεια του αδελφού του Τεό. Σ' αυτό το ''κίτρινο σπίτι'' ο βαν Γκογκ προσκάλεσε το Γκογκέν να μείνει μαζί του όταν ο Γκογκέν, που είχε γνωριστεί με τον Βίνσεντ στο Παρίσι, είχε μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Ο Γκογκέν όμως έμεινε στο ''κίτρινο σπίτι '' μόνο για δυο μήνες. Ο Γκογκέν ανέλαβε το ρόλο του μέντορα στην Αρλ και παρότρυνε τον βαν Γκογκ να ζωγραφίζει από την παλέτα της φαντασίας του. Ο Βίνσεντ όμως προτιμούσε να ζωγραφίζει από το πραγματικό περιβάλλον μπροστά από ένα μοντέλο. Οι καβγάδες τους ήταν συχνοί και ολοένα και πιο βίαιοι. Ο Γκογκέν έφυγε από το σπίτι όταν ο βαν Γκογκ τον απείλησε με ένα ξυράφι.


αυτοπροσωπογραφία
Σ' αυτόν τον πίνακα ο βαν Γκογκ έχει κόψει το αυτί του, μετά τον καβγά του με τον Γκογκέν , τραγική μαρτυρία της ιστορίας τρυφερότητας, οργής και απογοήτευσης του Βίνσεντ  από τον Πολ Γκογκέν.
Η πίπα του ήταν ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα του βαν Γκογκ ειδικά στις δύσκολες στιγμές του. Ακόμη και στο νεκροκρέβατό του κρατούσε μία στο στόμα του.
Πολλοί σπουδαίοι σκηνοθέτες προσπάθησαν να αποδώσουν τη ζωή και το έργο του Βίνσεντ στο σινεμά, όπως συμβαίνει συχνά σε όλους τους εξαιρετικά δημιουργικούς ανθρώπους.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου