Βία και στα σχολεία.....

Bία παντού!!! Έγινε καθημερινό φαινόμενο της ζωής μας...Τώρα έχει μπει και στα σχολεία. Και ξεκινά από το δημοτικό!
 Η ενδοσχολική βία επισημάνθηκε στην παρουσίαση της έκδοσης «Ομαδική Βία και Επιθετικότητα στα Σχολεία» (εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη). Την έκδοση επιμελήθηκε η Ειδική Επιτροπή Μελέτης των Ομάδων Ενδοσχολικής Βίας (ΕΕΜΟΕΒ) υλοποιώντας μια πρωτοβουλία της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Η ΕΕΜΟΕΒ συστάθηκε το 2006 με αφορμή το τραγικό περιστατικό της εξαφάνισης του Αλεξ στη Βέροια προκειμένου να καταγράψει, να μελετήσει και να αναλύσει το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας.

Από τότε έως σήμερα, η καταγραφή της βίας στα σχολεία είναι τραγική.
Τα παιδιά, μεταφέρουν πλέον την ενδοοικογενειακή βία στα σχολεία τους. Η καταπίεση, η δυσκολία να ενταχθεί ο μαθητής στη σχολική κοινωνία, η ίδια η παιδεία που δεν βοηθά αλλά αποξενώνει το μαθητή, η έλλειψη επαφής με τους γονείς, τα λάθος πρότυπα, ο ρατσισμός, η διαφορετικότητα είναι μερικές από τις αιτίες που οδηγούν το παιδί στη βία.
 Η σχολική βία στη χώρα μας περιλαμβάνει καταστροφές σχολικού εξοπλισμού, βανδαλισμούς, λεκτική και σωματική βία (ξυλοδαρμούς), εκφοβισμούς και αποκλεισμούς από τις παρέες. Στα αστικά κέντρα εμφανίζεται το μεγαλύτερο ποσοστό. Μαθητές με χαμηλή βαθμολογία εμπλέκονται περισσότερο σε παρόμοια περιστατικά, είτε ως θύτες είτε ως θύματα. Τα αγόρια είναι συχνότερα δράστες και θύματα σχολικού εκφοβισμού, με εξαίρεση τη περίπτωση σεξουαλικής προσβολής όπου θύματα είναι κυρίως τα κορίτσια. 

 Ο Συνήγορος του Παιδιού Γιώργος Μόσχος, με αφορμή την παρουσίαση της έκδοσης, κατέθεσε σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Στις προτάσεις αυτές περιλαμβάνονται η διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης ανάμεσα στους μαθητές, αλλά και η ύπαρξη ξεκάθαρων σχολικών κανόνων, ο οποίος θα προκύπτει μέσα από τη συνεργασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων και θα προβλέπει τους βασικούς τρόπους διαχείρισης βίαιων συμπεριφορών.
Ακόμη προτείνεται η αξιοποίηση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων για την τήρηση των σχολικών κανόνων και η ύπαρξη σαφούς και αδιάβλητου συστήματος παρακολούθησης της εφαρμογής των κανόνων αυτών.
Ο Συνήγορος του Παιδιού θεωρεί επίσης αποφασιστικής σημασίας την ενίσχυση του ρόλου των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και απαραίτητη την ενημέρωση και την επικοινωνία με τους γονείς.

Κυρίαρχη είναι η ευθύνη των γονιών στη διαπαιδαγώγηση του μαθητή. Κυρίαρχη ευθύνη στις αξίες που θα εμφυσήσουν στο παιδί.
Από έρευνα που διενεργήθηκε, πριν δυο χρόνια περίπου, από την εταιρία ερευνών PULSE R.C με την επιστημονική συνεργασία του ΕΚΚΕ υπό τον τίτλο παιδική και νεανική βία μέσα από τα μάτια των γονέων,  προκύπτει ότι σε σύνολο 1566 γονέων με παιδιά ηλικίας 10-17 ετών από το λεκανοπέδιο Αττικής, ένας στους δύο γονείς  ομολόγησε ότι τα παιδιά τους πάσχουν από άγχος ή κατάθλιψη! Το 92% των γονέων δήλωσε ότι έχει πολύ καλές ή καλές σχέσεις με το παιδί του, εντούτοις, οι 3 στους 10 ομολόγησαν ότι αφιερώνουν την ημέρα λιγότερο από 1 ώρα έως καθόλου για το παιδί τους. 
Ανάμεσα στα αίτια, ας επισημάνουμε κυρίως, την κατάπτωση του θεσμού της οικογένειας, την εργασία της μητέρας, το άγχος της ζωής που οδηγεί τους γονείς να ''διδάσκουν'' τη βία, λεκτική και σωματική, στα παιδιά τους, την ανασφάλεια, τη διαφορετικότητα και ο ρατσισμός που δημιουργείται εξ αυτής, τη νοοτροπία του ''τσαμπουκά'' που καλλιεργείται στα παιδιά από τους ίδιους τους γονείς πολλές φορές, αλλά και  την ανεξέλεγκτη επίδραση διαφόρων προτύπων κακών στα παιδιά.....
Γρονθοκοπήματα, απειλές με αιχμηρά αντικείμενα, ξεκαθάρισμα λογαριασμών με  ραντεβού σε κάποια γειτονιά και  γελοιοποίηση συνεσταλμένων παιδιών, είναι κάποια μόνο από τα περιστατικά που συμβαίνουν καθημερινά στον ελληνικό σχολικό χώρο και προκαλούν το φόβο παιδιών και γονέων.

Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές γονείς και εκπαιδευτικοί γίνονται έρμαια αυτών των καταστάσεων, μη γνωρίζοντας πώς να καταπολεμήσουν ένα περιστατικό χωρίς να προκαλέσουν περαιτέρω προβλήματα, όπως το στιγματισμό κάποιου παιδιού και την άδικη επιρριψη ευθυνών, γεγονός που πιθανόν να προκαλέσει μεγαλύτερα ξεσπάσματα θυμού και προβλήματα μεταξύ παιδιών και οικογενειών. Η θέση του εκπαιδευτικού είναι πολύ λεπτή σε τέτοιες καταστάσεις και οφείλει να κινηθεί με διακριτικότητα και απόλυτη συνεργασία με τις εμπλεκόμενες στο περιστατικό οικογένειες. Όμως σε πολλά σχολεία της χώρας, κυρίως όπου υπάρχει και ποικιλομορφία στο σύνολο των παιδιών, το φαινόμενο βρίσκεται σε μεγάλη έξαρση και οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν καθημερινά την αδιαφορία αλλά συχνά και την επίθεση των οικογενειών των παραβατικών παιδιών, με αποτέλεσμα να μην καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με επιτυχία.
Πάντως, ενώ δίδεται μεγάλη σημασία στην καταγραφή αυτού του προβλήματος, ενώ δίδονται και συμβουλές -λύσεις για την αντιμετώπιση, όλα είναι --κατά τη γνώμη μου--σε θεωρητικό επίπεδο, γενικευμένα, χωρίς πραγματική αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία.
Οικογένειες που παρουσιάζουν τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές και καταγράφονται μέσω του παιδιού, θα έπρεπε να μπαίνουν στην κοινωνική μέριμνα και παρακολούθηση από ειδικούς για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους. Ακόμη, οι συνθήκες για τις εργαζόμενες μητέρες που εξαιτίας της δουλειάς τους αμελούν τα παιδιά,λόγω ελλείψεως χρόνου , θα έπρεπε να αλλάξουν.
Πολλά μπορούν να γίνουν από το ίδιο το κοινωνικό κράτος ....
Λύσεις που θα βοηθήσουν στην πρόληψη του φαινομένου ''βία'' και όχι στην τιμωρία του όταν θα είναι αργά!!
Και πάνω από όλα ''Παιδεία''!!! Να δοθεί έμφαση στην διαμόρφωση χαρακτήρα σωστού ανθρώπου στα σχολεία και όχι στείρα αποστήθιση γνώσεων, που μετά λίγο καιρό έχουν ξεχαστεί!!!



2 σχόλια:

  1. "Κυρίαρχη είναι η ευθύνη των γονιών στη διαπαιδαγώγηση του μαθητή. Κυρίαρχη ευθύνη στις αξίες που θα εμφυσήσουν στο παιδί."!
    Ολο το ζουμί της υπόθεσης περιλαμβάνεται σ' αυτές τις φράσεις.
    Οσο δύσκολες κι αν είναι οι συνθήκες της ζωής από τη στιγμή που έγινες γονιός είναι δεδομένο πως για κάμποσα χρόνια(μέχρι τα 15 τουλάχιστον) και θα υποφέρεις και θα στερηθείς πολλά πράγματα αν θέλεις να βγάλεις πραγματικούς ανθρώπους στην κοινωνία.Το ξανάγραψα εδώ αγαπητή Αννα πως δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευθύνη από το να μεγαλώσεις ένα νέο άνθρωπο.Κι είπαμε η πολιτεία για να οδηγήσεις μοτοποδήλατο ζητάει δίπλωμα,για να αναθρέψεις παιδί θεωρείσαι αυτοδικαίως ικανός!
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ''...............δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευθύνη από το να μεγαλώσεις ένα νέο άνθρωπο.Κι είπαμε η πολιτεία για να οδηγήσεις μοτοποδήλατο ζητάει δίπλωμα,για να αναθρέψεις παιδί θεωρείσαι αυτοδικαίως ικανός!''
    Τα είπες όλα!!!!!
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή