Τι να πεις σε ένα μικρό για το 1821;


Τα ''γιατί'' για κάθε τι που του κινούσε το ενδιαφέρον είχαν πια πολλαπλασιαστεί τόσο πολύ που έχασα το λογαριασμό.
Ο μικρός επισκέπτης μας μαζί με τη μαμά του, ρωτούσε κάθε φορά και κάτι που τον ενδιέφερε.
''Γιατί βάλατε Σημαία κυρία Άννα στο μπαλκόνι σας;'' ήταν η ευκαιρία που μου δόθηκε να του πω τι γιορτάζουμε αύριο.
''Ξέρεις; Πρέπει να ξέρεις, ''του είπα και ξεκίνησα με απλά λόγια να του εξηγώ για την επανάσταση του 1821
Γρήγορα έχασε το ενδιαφέρον του και βαρέθηκε.  
Όμως λαλίστατος καθώς ήταν έμαθα για τα χελωνονιντζακια,   για τους ήρωες των κόμικς, για τα ρομπότ, για τα παιχνίδια που του αρέσουν, για τα παζλ που φτιάχνει.
 Παζλ, να το.
Τον κάλεσα να δει στον υπολογιστή κάποια νέα παζλ και του έδειξα τους ήρωες του '21.
πηγη
Βρήκαμε και άλλους ήρωες σε παζλ αλλά...χάσαμε το ενδιαφέρον όσο και αν μιλήσαμε για εκείνους που πολέμησαν με αυταπάρνηση.
Και μια και είπαμε για πολέμους τον ρώτησα αν ξέρει τι όπλα είχαν τότε οι Έλληνες που πολεμούσαν τους Τούρκους.
''Δεν είχαν λέιζερ;'' μου είπε! ''Πώς νικούσαν τότε;''
Μιλήσαμε για θάρρος, ηρωισμό, αγάπη για ελευθεριά...χμ άρχισε να βαριέται. Γύρνα να δούμε άλλα παιχνίδια μου είπε.
Με τρόπο έφερα το θέμα εκεί που ήθελα και φτάσαμε στη σκλαβιά τόσων αιώνων. '' Μέτρησέ μου με τα δάχτυλα πόσο είναι οι αιώνες.'' ''Και τι σημαίνει να είσαι σκλαβωμένος;''
Να κάτι που τον ενδιέφερε
Του είπα απλά και όμορφα τι σημαίνει να μην περνάς καλά όταν υπάρχουν ξένοι να αποφασίζουν για τη ζωή σου, να μην σε αφήνουν ελεύθερο να μιλάς τη γλώσσα σου, να μεγαλώνεις τα παιδιά σου...του είπα πολλά και όταν κατάλαβα ότι θα βαρεθεί του έδειξα έναν πίνακα που ήξερα ότι θα του προκαλούσε σίγουρα το ενδιαφέρον.

Επέλεξα να μιλήσω για το κρυφό σχολειό...


ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ή ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ 1885-1886.Νικόλαος Γύζης.

 Τι είναι αυτό; με ρώτησε. Αφού μιλήσαμε λίγο για τον πίνακα, αφού σχολιάσαμε το ρουχισμό, είπαμε και για το κρυφό σχολειό. Με παραστατικότητα και με λόγια απλά που θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον σε ένα μικρό παιδί, είπαμε για την απαγόρευση να φοιτούν σε σχολείο τα παιδιά και να μαθαίνουν τη γλώσσα μας. Σκέψου του είπα του μικρού μας, πώς θα ήταν αν σου απαγόρευαν να πας στο σχολείο σου για να ξεχάσεις να μιλάς ελληνικά! Και τότε δεν υπήρχαν δάσκαλοι, παρά μόνο ιερείς που με κίνδυνο μάθαιναν στα παιδιά γράμματα. Σκέψου, πώς υπήρχαν παιδιά που κρυφά,στα σκοτάδια πήγαιναν να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν, θα το έκανες εσύ αυτό σήμερα;
Οφείλω να πω ότι τον είδα προβληματισμένο...ή έτσι θέλω να πιστεύω!



του Αλέξανδρου Ησαΐα εμπνευσμένο από τη μάχη της Αλαμάνας.

Να άλλη μια, δήθεν τυχαία, εικόνα, ένας πίνακας...''Κοίτα όπλα, κοίτα τη σημαία του αγώνα, κοίτα πώς πολεμούν χωρίς φόβο για τη ζωή τους...''

Τα αρραβωνιάσματα Ν Γύζης


 Και εδώ το ενδιαφέρον έφτασε στο ζενίθ. Αρραβωνιάσματα; Μικρά  παιδάκια;  ''Εμένα η μαμά μου είπε ότι θα παντρευτώ τη Σάρα όταν μεγαλώσω'' Να η ευκαιρία που ζητούσα να πω για το παιδομάζωμα. Και το φόβο των γονιών μην τους πάρουν τα παιδιά τους γι αυτό τα αρραβώνιαζαν από μικρά επειδή τότε απαγορευόταν να υπηρετήσουν στο παλάτι του σουλτάνου ή να γίνουν γενίτσαροι, παντρεμένοι ή κοντοί ή ψηλοί ή σπανοί ή πρωτότοκα παιδιά. 
Νομίζω ότι όταν έφτασε η ώρα να φύγει, κάτι θα αποκόμισε από την κουβέντα μας...
Ας είναι καλά η ζωγραφική που υποκλίθηκε σίγουρα στην Επανάσταση εναντίον της απολυταρχίας, του σκοταδισμού και της ανελευθερίας.

22 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Άννα μου, πάλι καλά που η ζωγραφική τον τράβηξε. Γιατί πολλές φορές αλλάζουν και θέμα. Μεγάλη η επίδραση της τηλεόρασης και των σημερινών κόμικς. Και μεγάλη η δύναμη του υπολογιστή, του κινητού, του τάμπλετ. Πού καιρός για ηρωισμούς όταν έχεις σερφάρισμα; Να είσαι καλά Άννα μου και πάντα να προσπαθούμε να μαθαίνουμε τις μικρές γενιές. Όσο κι αν βαριούνται κάτι θα τους μείνει όπως πολύ σωστά έθιξες. Να είσαι καλά πολλά φιλιά. Και να χαίρεσαι κι εσύ κι εμείς την ανανέωση του σπιτικού σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλλάζουν θέμα βαριούνται Μαίρη μου και δεν είναι μόνο τα μικρά. Το έχω δει και σε μεγαλύτερα παιδιά που δεν θέλουν να μαθαίνουν. Οι πίνακες και το τρόπος το έκανε να κοιτάξει με περιέργεια. Αν του έμεινε κάτι, θα δείξει αλλά τα παιδιά χρειάζονται πάντα να τους ανανεώνεις τη μνήμη και τις γνώσεις
      Χαίρομαι που σ'αρέσει η ανανέωση του σπιτικού μου εδώ
      Α...βαριέμαι τα ίδια και τα ίδια χααχαχα
      Καλή σου μέρα και χρόνια πολλά

      Διαγραφή
  2. Κατάφερες να γεφυρώσεις το χάος του χρόνου και να εξηγήσεις στη γλώσσα του τι σημαίνει η αυριανή επέτειος. Μπορεί να μη κατάλαβε πολλά, αλλά αυτή η κουβέντα θα μείνει καλά χαραγμένη στη μνήμη του και θα την ανακαλέσει αργότερα. Άννα μου είναι δύσκολο να επικοινωνήσεις σ' ένα παιδί τέτοιες έννοιες και ιστορικά γεγονότα, αλλά τα πήγες περίφημα και με τη δύναμη της εικόνας να βοηθάει πολύ. Με γεια και τη νέα σου εμφάνιση εδώ, πολύ ανανεωμένη και ανοιξιάτικη!
    Χρόνια πολλά για την αυριανή και πολλά-πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω αν το κατάφερα Μαρία μου αλλά η πρόκληση ήταν δυνατή και όταν έχεις ένα πανέξυπνο παιδί θέλεις να του μεταδώσεις κάτι, ένα πετραδάκι τη φορά από την ιστορία μας ίσως, λέω ίσως κάνει τη διαφορά. Ξέρεις, δύσκολο είναι και για μεγαλύτερα παιδιά να τους μεταδωσεις τέτοιες έννοιες γιατί δεν θέλουν να μάθουν...το ξέρω βλέπεις ο άντρας μου εκπαιδευτικός είναι ...
      Ευχαριστώ να σαι καλά. Ανανέωση εδώ για αλλαγή μια και δεν μπορούμε ....αλλού χαχαχαχα
      Χρόνια πολλά και καλά
      Φιλιά και από εμένα

      Διαγραφή
  3. Να σε συγχαρώ για την πρωτοβουλία σου να προσεγγίσεις τον μικρό πρώτα με διάθεση. Στη συνέχεια με απλότητα και σαφήνεια να του κεντρίσεις το ενδιαφέρον για να μπορέσει να καταλάβει κάποια πράγματα. Θεωρώ ότι έκανες σπουδαία δουλειά Άννα. Να είσαι σίγουρη ότι κάτι έμεινε στο παιδί, κάτι που δεν είναι ορατό από πρώτη ματιά αλλά θα μείνει στη σκέψη του. Καλή συνέχεια και αυριανή να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με προκάλεσε Γιάννη μου Όλο ερωτήσεις και η Σημαία στο μπαλκόνι ήταν η αφορμή...είπα μια και ''κάναμε παρέα'' να τον τσιγκλίσω λίγο Το μυαλό του πανέξυπνο ρουφάει τα πάντα Τι; μόνο για χελωνονιτζάκια θα μιλάμε;
      Δεν είναι σπουδαία δουλειά Γιάννη πάντα ασχολιόμουν με τα μικρά Πάντα πίστευα και πιστεύω ότι από τη μικρή ηλικία πρέπει να διαμορφώνουν απόψεις ρουφώντας γνώστη
      Καλή σου μέρα και χρόνια πολλά

      Διαγραφή
    2. Είναι τιμή σου Άννα που ασχολείσαι σοβαρά με τα παιδιά. Μεγάλη υπόθεση πραγματικά. Χρόνια Πολλά σου.

      Διαγραφή
    3. Σ'ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!! Πάντα ξέρεις με ένα σου λόγο να εμψυχώνεις τον άλλον!! Φοβερό προσόν!!! Να σαι καλά

      Διαγραφή
  4. Ο τρόπος που παρουσίασες τον αγώνα των Ελλήνων
    ήτα άψογος και πέρα από διδακτισμούς!!!

    Καλημέρα Αννούλα και χρόνια πολλά ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Ελένη μου Σ'ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα λόγια σου Δεν ξέρω αν ήταν άψογος χαίρομαι που το λες αλλά ήταν ο μόνος τρόπος που είχα εκείνη την ώρα να του περάσω κάποια πράγματα αφού ''κάναμε παρέα''!
      Χρόνια πολλά και καλά
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  5. Το διάβασα με απέραντο ενδιαφέρον, τόσο όμορφη εξήγηση...μπράβο Άννα μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που το βρήκες ενδιαφέρον και επικροτείς τον τρόπο...έχει βαρύτητα ο λογος σου
      Να σαι καλά

      Διαγραφή
  6. Πολύ ωραία τα είπες Αννούλα, ένα κανονικό μάθημα αλλά στο πιο "διασκεδαστικό" του.. Βέβαια μην νομίζεις, ακόμα και για το Πολυτεχνείο που είναι η νεότερη ιστορία μας, τα παιδιά δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Πάντα ο τρόπος (καμιά φορά κι ο χώρος) είναι εκείνος που εμπνέει τα παιδιά στο να παρακολουθούν αναπόσπαστα.

    Υ.Γ Με γεια η ανακαίνιση Άννα.
    Το όλο στιλ παραπέμπει σ' έναν φρέσκο αέρα,
    το προηγούμενο όμως ήταν πιο χουχουλιάρικο :)
    Εμένα ας πούμε, μου άρεσε πολύ το παλιό στιλ,
    αλλά επειδή είμαι γενικώς "των αλλαγών", μέσα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό ήθελα Πέτρα μου να διασκεδάσει μαθαίνοντας γιατί αλλιώς....βαριόμασταν!!!
      Το ξέρω και για το Πολυτεχνείο μόνο; Για τίποτε δεν δείχνουν ενδιαφέρον λες και φοβούνται μη χαρακτηριστούν αρνητικά αν ξέρουν δέκα πράγματα...
      ΥΓ Ευχαριστώ ναι φρέσκος αέρας αλλά μην το δέσεις και κόμπο Και εγώ είμαι υπέρ των αλλαγών γι αυτό θα ξανααλλάξει και μπορεί να δεις και το παλιό. Με ενοχλεί λίγο που οι στήλες συμπιέζονται σε μία που λόγω μικρής οθόνης κρύβεται αριστερά. Θα δούμε. Πάντως θέλω πάντα στην κεφαλή να μπορώ να αλλάζω φώτο. Είναι και αυτό αλλαγή...χααχαα
      Να σαι καλά

      Διαγραφή
  7. Αυτά τα γιατί των παιδιών, σε κολλάνε στον τοίχο κι άντε να τους εξηγήσεις.
    Μπράβο που κατάφερες να τον κρατήσεις.
    Η καλοπέραση, Δεν είναι καλός σύμβουλος, οπότε πώς να μάθουμε στα παιδιά μας τί σημαίνουν όλες αυτές οι έννοιες;
    Εύχομαι μόνο να μη χρειαστεί να τα μάθουν από προσωπικές εμπειρίες.
    Φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι τα παιδιά Ρένα μου, ξέρεις από τα δικά σου, είναι πανέξυπνα σήμερα. Τον κράτησα παίζοντας και κοιτώντας τις εικόνες που ήθελε και ανάμεσα πετούσα και τις δικές μου χαχχαχαα Μόλις έβλεπα βαριεστημάρα ξανά τα παιχνίδια του και τα καρτούνς που ήθελε. Τι να έκανα; Η μαμά του παρέα με την κόρη μου μιλούσαν και ανέλαβα εγώ τον μικρό.
      Να σαι καλά και καλή εβδομάδα
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  8. Μπορεί να μη τα καταλάβανε όλα και να βαριόταν ο μικρός σου επισκέπτης αυτά που του έλεγες Άννα μου, αλλά να είσαι σίγουρη ότι του έμειναν στο μυαλουδακι του παρα πολλά απο αυτά που άκουσε. Το λέω από δική μου πείρα όταν έλεγα διάφορα στα παιδιά μου και νόμιζα ότι δεν έδιναν σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι Κατερίνα μου κάτι να έμεινε. Και εγώ το θυμάμαι από τα παιδιά μου πώς ''άρπαζαν'' ό,τι άκουγαν αλλά ξεχνάνε αν δεν τα ανανεώσεις στη μνήμη τους...
      Καλή εβδομάδα Κατερίνα μου

      Διαγραφή
  9. Νομίζω η τέχνη και τα παραδείγματα από την καθημερινότητα είναι ο καλύτερος τρόπος να μιλήσεις στα παιδιά. Και σίγουρα κάθε προσπάθεια, όπως η δική σου, γράφει μέσα τους κάτι, βάζει το σπόρο. Είμαι σίγουρη ότι εσύ βάζεις καλούς σπόρους, Άννα μου!
    Με γεια η νέα εμφάνιση! Από τα νέα πρότυπα του blogger; Τα βρήκα λίγο φτωχά...
    Καλή μας εβδομάδα! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι πιστεύω και εγώ Αλεξάνδρα μου. Σ'ευχαριστώ πολύ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια
      Ευχαριστώ και για τις ευχές για τις αλλαγές εδώ
      Ναι από τα νέα πρότυπα του blogger είναι Φτωχά είναι όντως αλλά μήπως τα προηγούμενα ήταν πιο πλούσια; Ό,τι έκανες πριν κάνεις και τώρα μόνο που σου δίνει μόνο μια πλευρική στήλη. Και για κεφαλή βάζεις ό,τι θες...όπως και πριν. Χρώματα ό,τι θες όπως και πριν οπότε μια αλλαγή έτσι για την αλλαγή είχα καιρό να κάνω Θα ξανααλλάξει μη νομίζεις ότι θα μείνω έτσι...χααχαα
      Καλή μας εβδομάδα

      Διαγραφή
  10. Μράβο Αννιώ μου με τον καλύτερο τροπο έβαλες το παιδί στο κλιμα της ιστορίας μας.. και ας βαριοταν γρηγορα.. αυτες οι μικρες προσπαθειες να κινισουν το ενδαιφερον του παιδιου θα του μεινουν εστω και στην ακρη του μυαλού του.. οπως τα παραμυθια που λεγαμε στα μικρα μας καποτε και εμεις αν το φανταστεις ο εγγονος μου που ειναι τωρα 28 ακομα θυματε τις μικρες ιστορίες που έφτιαχνα και του ελεγα.. γυρω απο θεματα... περιβαλοντολογικα ... που τα μικρα μας πρεπει να μαθουν . οτι φυτεψουμε στην ψυχουλα τους θα μεινει πιστεψετο.. φιλεναδα..
    Στην αρχή ξαφνιάστηκα νομιζα οτι μπηκα σε αλλο μπλοκ..χα...χα.. και εμενα μου αρεσουν οι αλλαγες αλλα τις φοβαμαι πιο πολύ ειμαι του κλασικου ενεκα ηλικιας ....χο..χο...με γεια σου... να περνας ομορφες στιγμες παντα ευχομαι Αννιώ μου .. φιλακιαααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τα δικά μου παιδιά θυμούνται όλες τις ιστορίες που τους έλεγα και μου έκανε εντύπωση πώς κρατούσαν τα ''πρέπει'' και τα σωστά από τα παραμύθια.
      Ναι είπα να κάνω αλλαγές και μην τρομάζεις μπορεί να ξανααλλάξει. Ευχαριστώ Ρουλίτσα μου
      Να είσαι καλά
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή