Τα υπέρ και τα κατά των συγχωνεύσεων των σχολείων!

Οι συγχωνεύσεις σχολείων έχουν πυροδοτήσει νέες αντιδράσεις και κινητοποιούν γονείς , εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές που ισχυρίζονται ότι θα είναι χειρότερα για τους μαθητές και γενικά για την παρεχόμενη παιδεία.
Πολλοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι οι συγχωνεύσεις  δημιουργούν μεγάλες σχολικές μονάδες,  με πολλά τμήματα και καθηγητές, με αποτέλεσμα να αποξενωθεί ο μαθητής από τον καθηγητή. Επίσης  θα χαθούν θέσεις εργασίας για εκπαιδευτικούς αφού δεν θα γίνουν νέοι διορισμοί αλλά και θέσεις διευθυντών θα καταργηθούν.
Οι γονείς υποστηρίζουν ότι ίσως αναγκαστούν να πληρώνουν οι ίδιοι τις μετακινήσεις των παιδιών τους στα νέα σχολεία, ότι μπορεί να χρειαστεί να μετακομίσουν σε νέες περιοχές κοντά στο σχολείο.
Στην επαρχία το πρόβλημα παρουσιάζεται οξύτατο αφού οι συνενώσεις θα αναγκάσουν παιδιά από χωριά να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις για το σχολείο τους. Υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί ότι τα μεταφορικά των παιδιών που θα χρειαστεί να μετακινούνται επιπλέον από τα ήδη υπάρχοντα,  θα κοστίζουν πολύ στο κράτος και έτσι  η εξοικονόμηση από τη συνένωση θα εκμηδενιστεί.
Παράδειγμα φέρνουν τα Τρίκαλα, που θα πηγαίνουν τα παιδιά από τα γύρω χωριά στο σχολείο της πόλης  και με 3 ευρώ ανά παιδί, η μεταφορά θα κοστίζει 18.000-20.000 ευρώ για 35 παιδιά καθημερινά, ενώ το λειτουργικό κόστος ενός γυμνασίου είναι 10.000-12.000 ευρώ.
Βέβαια και στην Αττική υποστηρίζουν ότι θα παρουσιαστούν προβλήματα από τα σχολεία ''μαμούθ'' όπως τα ονομάζουν, επειδή  η συγκέντρωση μαθητικού πληθυσμού μεταναστών  θα είναι μεγάλη, αφού το 40% του πληθυσμού σε αυτές τις  περιοχές είναι μετανάστες.
Ακόμη και ο νόμος 1566/1985 περί εκπαίδευσης, ορίζει οι σχολικές μονάδες να είναι μικρές και αποθαρρύνει την υπερσυγκέντρωση μαθητικών πληθυσμών σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα.
Υπάρχει όμως και η άλλη όψη.
Συζητώντας με εκπαιδευτικό το θέμα, μου ανέφερε ότι παρόλα τα όποια αρνητικά της νέας σχολικής μονάδας, υπάρχουν πάρα πολλά θετικά που πρέπει να τα λάβουμε υπόψιν.
Μήπως και σήμερα δεν υπάρχουν αρνητικά στο λειτουργικό σχήμα των σχολείων;;
Μήπως είναι όλοι οι γονείς ευχαριστημένοι ;;
Αλλά με τις νέες μονάδες θα καταργηθούν διευθυντικές θέσεις άρα οικονομία στα επιπλέον επιδόματα του μισθού των διευθυντών, θα εργάζονται καθηγητές και δάσκαλοι  πλήρες ωράριο ενώ σήμερα παρατηρείται να εργάζονται τις μισές τους ώρες γιατί δεν υπάρχουν μαθητές . Πληρώνει το κράτος-- δηλ εμείς-- καθηγητές κυρίως, που εργάζονται λιγότερες ώρες από τις προβλεπόμενες.
Επίσης,  παρατήρησε ο εκπαιδευτικός που συνομίλησα, ότι στα μεγάλα σχολεία θα υπάρξει δυνατότητα να γίνουν μαθήματα επιλογής που στις μικρές σχολικές μονάδες δεν γίνονται γιατί δεν συμπληρωνόταν ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών για να δικαιολογήσει θέση καθηγητή.
Οι θέσεις εργασίας δεν θα μειωθούν, μου είπε, γιατί τα παιδιά θα υπάρχουν έτσι και αλλιώς σε ένα σχολείο. Το μόνο που θα μειωθεί θα είναι καθηγητές να εργάζονται πλήρες ωράριο και να είναι  υποχρεωμένοι να μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο για να καλύψουν ώρες διδασκαλίας. 
Όλα αυτά θα σταματήσουν ή θα μειωθούν αισθητά. Ακόμη και η φύλαξη του σχολείου θα μπορεί να γίνεται πλέον ευκολότερα στις μεγάλες σχολικές μονάδες ενώ στις μικρές ήταν ασύμφορο.
Επίσης ας λάβουμε υπόψη ότι θα αναγκαστούν, όπου δεν υπάρχουν, να γίνουν ευκολότερα σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις αφού πλέον θα αφορούν πολλά παιδιά .
Παράδειγμα μου έφερε Λύκειο προαστίου  της Αθήνας, που λειτουργεί με 6 τμήματα των 20 μαθητών  και καταργήθηκε ο υποδιευθυντής γιατί οι μαθητές είναι λιγότεροι από το  προβλεπόμενο αριθμό. ''Πώς να ζητήσεις σε ένα τέτοιο σχολείο επιπλέον καθηγητή για μαθήματα επιλογής'';; τόνισε!
Στα μικρά σχολεία, επίσης.δεν μπορεί να απαιτήσει κανείς εποπτικά μέσα άρτια, ούτε εγκαταστάσεις σύγχρονες και φυσικά ούτε μαθήματα που διδάσκονται άλλοι μαθητές σε μεγάλα σχολεία και θεωρούνται πιο προνομιούχοι.
''Αντιδρούν φυσικά όσοι θα ξεβολευτούν'', μου είπε ''και ένας εξ αυτών είμαι και εγώ, αλλά η αλήθεια πρέπει να λέγεται''!!!
Αυτά τα λίγα για τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος που αφορά τα παιδιά μας και την παιδεία που τους αξίζει.
Οι κρίσεις δικές σας............




2 σχόλια:

  1. Το ότι η μείωση των σχολείων θα συνεπιφέρει αύξηση μαθητών ανά αίθουσα είναι δεδομένο και επομένως υποβάθμιση της μαθησιακής δυνατότητας (ένα μειονέκτημα).

    Το ότι θα αποτελέσει ένα γερό οικονομικό εργαλείο εξ'αιτίας της μείωσης καθηγητών, διευθυντών, φυλάκων, γραμματέων, γραφειοκρατίας, συντήρησης σχολικών μονάδων είναι επίσης δεδομένο (πλεονέκτημα)

    Το ότι θα αυξήσει την ανεργία πτυχιούχων δεδομένο (μειονέκτημα).

    Το ότι θα δημιουργήσει πρόβλημα μεταφοράς μαθητών και επομένως οικονομική επιβάρυνση γονέων (μειονέκτημα).

    Αλλά ...

    σε ένα κράτος που είναι υπό πτώχευση όπως το δικό μας είναι μάλλον ένα από τα επιβεβλημένα μέτρα (αρκεί να μην είναι το μόνο).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ionn η αύξηση μαθητών αποκλείεται να είναι πάνω από τους 30, που είναι το ανώτερο. Η υποβάθμιση της μαθησιακής δυνατότητας δεν οφείλεται πάντα στον αριθμό.....
    Σωστά και τα μεν επιχειρήματα, σωστά και τα δε, αλλά δεν ξέρω αν είμαστε σε θέση ως χώρα να μιλάμε για ποιότητα σε κάθε βαθμίδα αφού δεν διαθέτουμε χρήματα .......
    Καλό τριήμερο να έχεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή