Καθαρή Δευτέρα......ή Πρωτονήστιμη!!

Oι απόκριες τελειώνουν και αύριο είναι η Καθαρή Δευτέρα ή κοινώς Καθαροδευτέρα, η αρχή της Μεγάλης Σαρακοστής. Άλλοι την ονομάζουν Αρχιδευτέρα, Πρωτονήστιμη Δευτέρα, Σκυλοδευτέρα κ.α.
Καθαρή ονομάστηκε κατά τη λαϊκή παράδοση, επειδή οι γυναίκες είχαν  τη συνήθεια  παλαιότερα, να καθαρίζουν την ημέρα αυτή τα μαγειρικά σκεύη με ζεστό σταχτόνερο.
Σύμφωνα με τη θρησκεία μας η Καθαρή Δευτέρα είναι η απαρχή της Σαρακοστής, η αρχή της κάθαρσης ψυχής και σώματος με νηστεία και συγχώρεση των αμαρτιών.
Η Καθαρή Δευτέρα με τα Κούλουμα, το πέταγμα του χαρταετού, τις μεταμφιέσεις και τον εύθυμο εορτασμό της, παρουσιάζεται ως προέκταση και αποκορύφωμα του χαρούμενου αποκριάτικου πανηγυρισμού παρά ως πρώτη μέρα της Σαρακοστής.Τα κυριότερα γνωρίσματα της αυριανής ημέρας είναι η αθυροστομία και η καυστική σάτιρα, χωρίς όμως  κανένας να ενοχλείται απ' αυτά.
Χαρακτηριστικούς τέτοιους εορτασμούς βρίσκουμε πχ. στο Γαλαξίδι, με μεταμφιέσεις, μουτζουρώματα και αλευροπόλεμο, στην Αγιάσο της Λέσβου, που ομάδες μεταμφιεσμένων διαγωνίζονται για την καλύτερη εμφάνιση και την εξυπνότερη σάτιρα, και στη Μεθώνη της Μεσσηνίας, που γίνεται ο ''γάμος του Κουτρούλη''. Στον Τύρναβο της Θεσσαλίας παλαιότερα, άναβαν φωτιές και έβραζαν το ''μπουρανί'' δηλ σούπα από σπανάκι και ρύζι χωρίς λάδι με λίγο μόνο ξύδι, ενώ οι παρέες έπιναν, χόρευαν και έκαναν  τολμηρές χειρονομίες σε  όσους περνούσαν από εκεί. Η διασκέδαση συνεχιζόταν όλη μέρα στην εξοχή.
Επιστρέφοντας το βράδυ στην πόλη, οι παρέες έβαφαν κάποιον με φούμο και, αφού τον έβαζαν να καθίσει ξανάστροφα πάνω σε ένα γαϊδούρι, τον γύριζαν σ'όλη την αγορά με τολμηρά πάντοτε τραγούδια και φερσίματα. Στο τέλος τον έριχναν μέσα σε νερό.
Στον εορτασμό της Καθαρής Δευτέρας υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν βαθύτερους συμβολισμούς. Στον βλάχικο γάμο, πχ, που γίνεται στη Θήβα και είναι μια αναπαράσταση του γάμου με το ξύρισμα του γαμπρού, το στόλισμα της νύφης, τα προικιά, το προξενιό, και άλλα γαμήλια έθιμα, παρουσιάζεται και εικονικός θάνατος του ενός συμπεθέρου ή του ίδιου του γαμπρού. Αρχίζει τότε το μοιρολόγημα, αλλά ξαφνικά ο ''πεθαμένος'' σηκώνεται σαν να ανασταίνεται. Εύκολα αναγνωρίζεται στο δρώμενο αυτό μια ανοιξιάτικη τελετή καλοχρονιάς (ευετηρίας). 
Τον ίδιο ευετηρικό χαρακτήρα έχουν διασώσει τα έθιμα της Θράκης με εικονικό όργωμα και σπορά.
Σε ορισμένα μέρη τα παραστατικά έθιμα της Καθαρής Δευτέρας δίνουν έμφαση στην Αποκριά, που φεύγει και στη Σαρακοστή, που αρχίζει.
Χαρακτηριστικό είναι το μιμόδραμα που συνηθίζεται στα Λευκόγεια Ρεθύμνου. Εκεί, το απόγευμα της Καθαρής Δευτέρας, οι κάτοικοι του χωριού σχηματίζουν μιαν εύθυμη πομπή. Ένας απ' αυτούς παριστάνει τον Καρνάβαλο, δηλ την Αποκριά. Ξαπλώνει σε μια σανίδα και προσποιείται τον πεθαμένο. Άλλοι υποδύονται παπάδες και ψάλτες, ενώ κάποιος ψηλός και αδύνατος, κατάλληλα μεταμφιεσμένος παριστάνει την ξερακιανή κυρά-Σαρακοστή. Τον Καρνάβαλο τον γυρίζουν σ' όλο το χωριό τραγουδώντας σατιρικά δίστιχα σε παρωδία μοιρολογιού. Παιδιά και άντρες μουτζουρωμένοι ακολουθούν με στέφανα από φρέσκα κρεμμύδια και σκόρδα, ενώ πίσω έρχονται οι άλλοι με γέλια και τραγούδια. Η πομπή καταλήγει στον περίβολο της εκκλησίας που τελειώνει η παράσταση.
Ανάλογα μιμοδράματα βρίσκουμε και σε άλλα μέρη όπως στην Κορώνη της Μεσσηνίας, στην Τήνο καθώς και στην Αραδίππου της Κύπρου. 
Όλα δείχνουν ότι συνεχίζουν αρχαίες τελετές καλοχρονιάς από τις οποίες προέρχονταν και τα Εαρινά Διονύσια, που τελούνταν την ίδια περίπου εποχή.




 Εύχομαι Καλή Καθαρή Δευτέρα σε όλους!!!!


Οι πληροφορίες είναι από ''ΠΑΠΥΡΟΣ LAROUSSE- BRITANNICA''

Τα υπέρ και τα κατά των συγχωνεύσεων των σχολείων!

Οι συγχωνεύσεις σχολείων έχουν πυροδοτήσει νέες αντιδράσεις και κινητοποιούν γονείς , εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές που ισχυρίζονται ότι θα είναι χειρότερα για τους μαθητές και γενικά για την παρεχόμενη παιδεία.
Πολλοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι οι συγχωνεύσεις  δημιουργούν μεγάλες σχολικές μονάδες,  με πολλά τμήματα και καθηγητές, με αποτέλεσμα να αποξενωθεί ο μαθητής από τον καθηγητή. Επίσης  θα χαθούν θέσεις εργασίας για εκπαιδευτικούς αφού δεν θα γίνουν νέοι διορισμοί αλλά και θέσεις διευθυντών θα καταργηθούν.
Οι γονείς υποστηρίζουν ότι ίσως αναγκαστούν να πληρώνουν οι ίδιοι τις μετακινήσεις των παιδιών τους στα νέα σχολεία, ότι μπορεί να χρειαστεί να μετακομίσουν σε νέες περιοχές κοντά στο σχολείο.
Στην επαρχία το πρόβλημα παρουσιάζεται οξύτατο αφού οι συνενώσεις θα αναγκάσουν παιδιά από χωριά να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις για το σχολείο τους. Υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί ότι τα μεταφορικά των παιδιών που θα χρειαστεί να μετακινούνται επιπλέον από τα ήδη υπάρχοντα,  θα κοστίζουν πολύ στο κράτος και έτσι  η εξοικονόμηση από τη συνένωση θα εκμηδενιστεί.
Παράδειγμα φέρνουν τα Τρίκαλα, που θα πηγαίνουν τα παιδιά από τα γύρω χωριά στο σχολείο της πόλης  και με 3 ευρώ ανά παιδί, η μεταφορά θα κοστίζει 18.000-20.000 ευρώ για 35 παιδιά καθημερινά, ενώ το λειτουργικό κόστος ενός γυμνασίου είναι 10.000-12.000 ευρώ.
Βέβαια και στην Αττική υποστηρίζουν ότι θα παρουσιαστούν προβλήματα από τα σχολεία ''μαμούθ'' όπως τα ονομάζουν, επειδή  η συγκέντρωση μαθητικού πληθυσμού μεταναστών  θα είναι μεγάλη, αφού το 40% του πληθυσμού σε αυτές τις  περιοχές είναι μετανάστες.
Ακόμη και ο νόμος 1566/1985 περί εκπαίδευσης, ορίζει οι σχολικές μονάδες να είναι μικρές και αποθαρρύνει την υπερσυγκέντρωση μαθητικών πληθυσμών σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα.
Υπάρχει όμως και η άλλη όψη.
Συζητώντας με εκπαιδευτικό το θέμα, μου ανέφερε ότι παρόλα τα όποια αρνητικά της νέας σχολικής μονάδας, υπάρχουν πάρα πολλά θετικά που πρέπει να τα λάβουμε υπόψιν.
Μήπως και σήμερα δεν υπάρχουν αρνητικά στο λειτουργικό σχήμα των σχολείων;;
Μήπως είναι όλοι οι γονείς ευχαριστημένοι ;;
Αλλά με τις νέες μονάδες θα καταργηθούν διευθυντικές θέσεις άρα οικονομία στα επιπλέον επιδόματα του μισθού των διευθυντών, θα εργάζονται καθηγητές και δάσκαλοι  πλήρες ωράριο ενώ σήμερα παρατηρείται να εργάζονται τις μισές τους ώρες γιατί δεν υπάρχουν μαθητές . Πληρώνει το κράτος-- δηλ εμείς-- καθηγητές κυρίως, που εργάζονται λιγότερες ώρες από τις προβλεπόμενες.
Επίσης,  παρατήρησε ο εκπαιδευτικός που συνομίλησα, ότι στα μεγάλα σχολεία θα υπάρξει δυνατότητα να γίνουν μαθήματα επιλογής που στις μικρές σχολικές μονάδες δεν γίνονται γιατί δεν συμπληρωνόταν ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών για να δικαιολογήσει θέση καθηγητή.
Οι θέσεις εργασίας δεν θα μειωθούν, μου είπε, γιατί τα παιδιά θα υπάρχουν έτσι και αλλιώς σε ένα σχολείο. Το μόνο που θα μειωθεί θα είναι καθηγητές να εργάζονται πλήρες ωράριο και να είναι  υποχρεωμένοι να μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο για να καλύψουν ώρες διδασκαλίας. 
Όλα αυτά θα σταματήσουν ή θα μειωθούν αισθητά. Ακόμη και η φύλαξη του σχολείου θα μπορεί να γίνεται πλέον ευκολότερα στις μεγάλες σχολικές μονάδες ενώ στις μικρές ήταν ασύμφορο.
Επίσης ας λάβουμε υπόψη ότι θα αναγκαστούν, όπου δεν υπάρχουν, να γίνουν ευκολότερα σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις αφού πλέον θα αφορούν πολλά παιδιά .
Παράδειγμα μου έφερε Λύκειο προαστίου  της Αθήνας, που λειτουργεί με 6 τμήματα των 20 μαθητών  και καταργήθηκε ο υποδιευθυντής γιατί οι μαθητές είναι λιγότεροι από το  προβλεπόμενο αριθμό. ''Πώς να ζητήσεις σε ένα τέτοιο σχολείο επιπλέον καθηγητή για μαθήματα επιλογής'';; τόνισε!
Στα μικρά σχολεία, επίσης.δεν μπορεί να απαιτήσει κανείς εποπτικά μέσα άρτια, ούτε εγκαταστάσεις σύγχρονες και φυσικά ούτε μαθήματα που διδάσκονται άλλοι μαθητές σε μεγάλα σχολεία και θεωρούνται πιο προνομιούχοι.
''Αντιδρούν φυσικά όσοι θα ξεβολευτούν'', μου είπε ''και ένας εξ αυτών είμαι και εγώ, αλλά η αλήθεια πρέπει να λέγεται''!!!
Αυτά τα λίγα για τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος που αφορά τα παιδιά μας και την παιδεία που τους αξίζει.
Οι κρίσεις δικές σας............



''Τι κάνει ένα κράτος σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης;;''

Tι μπορεί να θέσει μια χώρα σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης;;
Μα φυσικά,  μια τρομοκρατική επίθεση, μια επιδημία, ή μια ραδιενεργό ή χημική μόλυνση.
Η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης οδηγεί τη χώρα στο να παρθούν αποφάσεις κόντρα στο σύνταγμά της αλλά και στους νόμους που ισχύουν. Οι καραντίνες, το κλείσιμο των επιχειρήσεων, οι μαζικές εκκενώσεις χώρων, η σφαγή των ζώων που έχουν προσβληθεί, οι κατασχέσεις περιουσιών , η αναστολή των νόμων, η απομόνωση ανθρώπων που έχουν μολυνθεί, η θεραπευτική αγωγή που θα ακολουθήσουν οι προσβληθέντες περιλαμβάνονται σε ένα εγχειρίδιο που δημοσιεύτηκε από το δικαστικό σώμα και το δικηγορικό σύλλογο της Νέας Υόρκης.
Ανατριχιαστικές στιγμές αλλά και φρικιαστικά διλήμματα  περιλαμβάνονται μέσα στο εγχειρίδιο αυτό, που σκοπό έχει να προετοιμάσει τους δικαστές για τέτοιες ακραίες καταστάσεις, όταν  οι νόμοι δεν θα ισχύουν πλέον.
Σε μια έκτακτη τέτοια πραγματικότητα,  η κυβέρνηση έχει την πλήρη εξουσία στη χώρα! 
Οι τοπικές αρχές--λένε οι οδηγίες--έχουν το δικαίωμα να απαγορεύσουν την κυκλοφορία, να περιορίσουν τις δημόσιες συγκεντρώσεις και όλα αυτά περιγράφονται με ψυχρό νομικό τρόπο.
Θα πει κάποιος ότι εξυπακούεται ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτές οι δύσκολες συνθήκες ώστε να αποτραπεί το χάος που ακολουθεί , με τόσο απάνθρωπους  κανόνες...
Θα μπορούσαμε ακόμη να πούμε ότι είναι καλύτερο να είναι προετοιμασμένες οι αρχές ενός τόπου για αυτές τις δύσκολες στιγμές ενός έθνους, που μόνο στον κινηματογράφο έχουμε παρακολουθήσει...
Αλλά οι άνθρωποι, δυστυχώς, έχουν βάλει τις βάσεις και υπάρχουν στη διάθεσή τους,   όλες οι προϋποθέσεις ώστε--δυστυχώς-- να είναι δυνατόν να συμβούν όλα αυτά τα εφιαλτικά σενάρια!
Ακόμη στο βιβλίο αυτό, ως οδηγίες , περιλαμβάνονται και περιπτώσεις που οι τοπικές αρχές θα πρέπει να αποφασίσουν με γνώμονα το γενικό καλό και όχι το ατομικό. Δηλαδή, σε μια π.χ. επιδημία,  όταν υπάρχει περιορισμένος αριθμός φαρμάκων, θα μπορούν να επιλέγουν  οι αρχές, ποιος θα πάρει το φάρμακο, ώστε να σωθούν  οι περισσότεροι και φυσικά μόνο όσοι έχουν πολλές πιθανότητες να επιβιώσουν.
Λογικό μου ακούγεται......αλλά μόνο επειδή ''παρακολουθώ'' τα υποτιθέμενα γεγονότα ως τρίτη... Γνωρίζοντας  όμως, την πραγματικότητα καταλαβαίνω ποιοι θα θεωρούνται κατάλληλοι για θεραπεία ώστε να σωθούν! 
Και τα σπίτια των πολιτών θα έχει δικαίωμα η τοπική αρχή να επιτάξει προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως καταφύγια των θυμάτων ή ως κλινικές.
Καταλαβαίνουμε ότι παύει να ισχύει κάθε τι που αφορά ατομικά δικαιώματα ή ατομικά περιουσιακά στοιχεία!!!


Ανατριχιαστικές οδηγίες δίνονται για όλα τα θέματα που μπορεί να προκύψουν σε μια έκτακτη ανάγκη ώστε να διαχειριστούν οι αρχές,  τις κρίσεις αυτές.
Πόσο πιθανή είναι μια απειλή οποιασδήποτε φύσης για τα κράτη;;
Ο πρόεδρος των Εφετών της Ν.Υόρκης Τζόναθαν Λίπμαν και ο πρόεδρος του δικηγορικού συλλόγου, Στίβεν Γιάνγκερ, τονίζουν ότι οι απειλές για τη δημόσια υγεία είναι σήμερα πιο καταφανείς από ποτέ και, κατά συνέπεια, τα νομικά ζητήματα που σχετίζονται με αυτές οφείλουν να εξεταστούν τώρα!!!
Τελικά οι άνθρωποι, έχουν κατορθώσει να ''χτίζουν'' πολιτισμούς και από την άλλη μεριά, να θέτουν τις βάσεις για να καταρρεύσει σε μια στιγμή όλο το οικοδόμημα που έχτισε η ανθρωπότητα εδώ και αιώνες!!!
Όπλα πυρηνικά και χημικά στα χέρια τρομοκρατών -νόμιμων και μη-, ιοί κατασκευασμένοι σε εργαστήρια, δηλητήρια τοξικά που είναι επίσης προϊόντα επιστημονικών μελετών, μπορεί να απειλήσουν ανά πάσα στιγμή την ανθρωπότητα!!
Εφιαλτικά σενάρια ακόμη και για τον κινηματογράφο. 
Ας ελπίσουμε να μείνουν ως σενάρια ευφάνταστων κινηματογραφιστών......




Οι πληροφορίες είναι από την ''ΚΕ'' -27/2

Και ήταν μόνο 22-23 ετών!!!!!!!!!!

Έπεσαν την ώρα του καθήκοντος!!! Δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ δύο παλικάρια, δυο παιδιά οικογενειών και σήμερα όλοι, μα όλοι μιλάμε με λόγια συμπονετικά, συντετριμμένοι και απογοητευμένοι για την κατάληξη του κυνηγητού των παρανόμων.
Αστυνομικοί που κάνοντας τη δουλειά τους, έχασαν τη ζωή τους. Πολλές φορές  στεκόμαστε απέναντι από την αστυνομία....Την κατηγορούμε για πολλά, χαρακτηρίζοντας μπάτσους αυτούς που μας προστατεύουν.
Δεν υποστηρίζω ότι είναι άμοιροι ευθυνών οι αστυνομικοί. Ότι δεν υπάρχουν στο χώρο τους κακοί και καλοί εργαζόμενοι,  όπως σε κάθε επαγγελματικό χώρο. Απλά, η αστυνομία είναι ο φύλακας του νόμου. Και κάθε παραβίαση και παρανομία από μέρους της, είναι περισσότερο εμφανής.
Όμως, άνθρωποι είναι όπως και εμείς, με τα θετικά στοιχεία της προσωπικότητάς τους και τα αρνητικά. Και πονάς στ' αλήθεια όταν νέα παλικάρια φεύγουν τόσο άδικα.
Η εγκληματικότητα είναι στα ύψη. Και όχι μόνον αυτό. Έχει αλλάξει. Έχει γίνει σκληρή και αδίστακτη. Για μικροκλοπές δεν διστάζουν οι κακοποιοί να αφαιρέσουν ζωές! 
Εύχομαι να συλληφθούν οι δολοφόνοι και να τιμωρηθούν με την εσχάτη των ποινών! Αλλά η εγκληματικότητα θέλει ισχυρή αντιμετώπιση. Θέλει άρτια εκπαίδευση. Θέλει χρήμα να δοθεί σ' αυτούς που κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή για να κάνουν απλά τη δουλειά τους. Θέλει ελευθερία κινήσεων ώστε να μπορεί ο αστυνομικός να χρησιμοποιεί το όπλο του κατά βούληση. Θέλει σωστές υποδομές.
Και μη πείτε για κατάχρηση εξουσίας...Αν υπάρχει σωστή εκπαίδευση, η κατάχρηση ελαχιστοποιείται. Αλλά θα συμβεί και αυτή. 
Δυστυχώς, αν σήμερα είχαν σκοτωθεί αθώοι πολίτες ή ακόμη και πολίτες ύποπτοι, θα γινόταν χαμός και από τα ΜΜΕ αλλά και από εμάς.
Δεν είναι υποκρισία;; Να θεωρούμε απλά λόγο συλλυπητηρίων τον χαμό αστυνομικών και όχι λόγο για να δείξουμε αγανάκτηση;; Δηλαδή υπάρχουν πολίτες πιο ίσοι από άλλους, αναγνωρίζονται  περισσότερα δικαιώματα σε μερικούς ενώ στους αστυνομικούς όχι;;
Πολλές φορές έχω ακούσει τη φράση '' μα αυτή είναι η δουλειά τους με τους κινδύνους που συνεπάγεται...Αν δεν τους αρέσει να μην την κάνουν''!! Πόσο εύκολα λέμε μεγάλες κουβέντες............
Λίγο σεβασμό χρειάζεται σε αυτούς που μας προστατεύουν!!!
Και η εγκληματικότητα χρειάζεται να καταπολεμηθεί με άγριο κυνήγι και αμείλικτη στάση. Ας μη ξεχνάμε ότι αν επικρατήσει ο φόβος, τότε οι εγκληματίες θα έχουν πετύχει το στόχο τους.
Κόψτε χρήματα από τους συναδέλφους σας και από τον εαυτό σας κ.κ πολιτικοί και δώστε τα στην αστυνομία!!! 
Και όσο ευέλικτο και αν είναι το σώμα των μοτοσικλετιστών, τόσο ευάλωτο είναι. Ας γίνουν θωρακισμένα τα περιπολικά. Πιο απαραίτητοι είναι οι αστυνομικοί από τους πολιτικούς που τους χρυσοπληρώνουμε την προστασία τους και με θωρακισμένα αυτοκίνητα. 
Και το κυνήγι των εγκληματιών ας γίνεται μόνο με περιπολικά!!
Μην ξεχνάμε ότι οι εγκληματίες μπορούν ανά πάσα στιγμή να πυροβολήσουν εν ψυχρώ, ενώ οι αστυνομικοί όχι!!
Ποτέ δεν είχα και δεν έχω σχέση με αστυνομικό. Ούτε συγγενείς ή φίλους έχω στην αστυνομία. Και φυσικά, δεν είμαι  ούτε πρόσωπο που χρήζει προστασίας.
Όμως ποτέ δεν θεώρησα την αστυνομία και την αστυνόμευση αρνητικό μιας κοινωνίας. Δυστυχώς φτάσαμε σε τέτοιο σημείο που η αστυνόμευση κρίνεται απαραίτητη. Εφοδιάστε λοιπόν  το σώμα με όλα τα απαραίτητα στοιχεία που θα το βοηθήσουν στο έργο του και θα προστατέψουν, όσο είναι δυνατόν, τους ίδιους τους αστυνομικούς!!
Και εμείς,ως πολίτες υπεύθυνοι, ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας...
Γιατί πιο πολύ κατηγορούμε τους αστυνομικούς από τους παράνομους εγκληματίες, αναρχικούς, ακόμα και διαδηλωτές που σκοπό έχουν να κάψουν τη Βουλή!!!
Ας βάλουμε στην ίδια ζυγαριά το σωστό και το λάθος...
Δυο μέτρα και δυο σταθμά δεν χωράνε!!!!
Καλό ταξίδι στα παλικάρια και μακάρι να είναι τα τελευταία θύματα αυτής της βάρβαρης κοινωνίας!!!!




Κοινά Ελλήνων και Ιρλανδών μέσα από τη ματιά του Τζον Μπάνβιλ



Tζον Μπάνβιλ : Ιρλανδός συγγραφέας, γνωστός για τα μυθιστορήματά του, τα θεατρικά έργα που έχει γράψει και το βραβείο Booker με το οποίο τιμήθηκε η νουβέλα του ''Η θάλασσα''.
Σήμερα η χώρα του ταλαιπωρείται κάτω από το βάρος του δημοσιονομικού ελλείμματος. 
Ποδοπατημένες από την Ιστορία η Ιρλανδία και η Ελλάδα βρέθηκαν ξανά στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Από εκεί που όλοι τις κολάκευαν για τα ''θαύματα'' που είχαν επιτελέσει, τώρα τις κατηγορούν για κακοδιαχείριση...Να λοιπόν ένα πρώτο κοινό σημείο των δύο χωρών...
Ο Μπάνβιλ όμως, παρουσιάζει και ένα άλλο κοινό των δυο λαών: ''Οι Έλληνες και οι Ιρλανδοί'' λέει, '' κοιτάζουν συνεχώς προς τα πίσω, σ' ένα παρελθόν εν μέρει ένδοξο, αλλά και βαθιά προβληματικό''!!
Και συνεχίζει εξηγώντας τι εννοεί: ''Έχουμε την έντονη αίσθηση ότι είμαστε μια ''ξεχωριστή '' φυλή, με την αξίωση να μας αντιμετωπίζει ολόκληρος ο κόσμος με έναν τρόπο δυσανάλογο προς την πολιτική και οικονομική δύναμή μας. Πρόκειται για μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση για να αφεθεί σ'αυτήν ένας λαός. Στον ''Οδυσσέα'' του ο Τζέιμς Τζόις  χλευάζει -και σωστά-, στο επεισόδιο με τον Κύκλωπα, την παράλογα ηρωική εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. Κάνουν, άραγε, οι σύγχρονοι έλληνες συγγραφείς κάτι ανάλογο για τη σημερινή Ελλάδα;; Αν όχι, θα έπρεπε....''!
Η Ελλάδα σήμερα, μαζί με την Ιρλανδία εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αντιμετωπίζουν εκτός της υποβάθμισης της ζωής των πολιτών τους και τη μετανάστευση που σήμερα είναι έντονη ιδίως των επιστημονικά καταρτισμένων νέων.
Ο Τζον Μπάνβιλ λέει: ''Η χώρα μας (η Ιρλανδία), αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα με αύξηση του δείκτη ανεργίας, αδυναμία εξόφλησης χρεών, απώλεια εισοδημάτων κλπ. Ίσως η πιο προφανής επίπτωση της οικονομικής κατάρρευσης είναι ότι νέοι άνθρωποι μεταναστεύουν, ξανά, κατά χιλιάδες. Η μετανάστευση το '50 περιοριζόταν κυρίως σε ανειδίκευτους εργάτες, αλλά τώρα χάνουμε σχεδόν μια ολόκληρη γενιά από καλά εκπαιδευμένους και καταρτισμένους επιστήμονες''.
Ακόμα μία ομοιότητα με την Ελλάδα  και με κάθε χώρα, βέβαια, που κλονίζεται τόσο πολύ η οικονομία της!!!
Οι σπεκουλαδόροι της αγοράς, οι διεθνείς οίκοι που με τις λέξεις '' αξιολόγηση και υποβάθμιση'', υποβαθμίζουν τις ζωές όλων των πολιτών των χωρών που έχουν μεγάλα ελλείμματα, ίσως να μας κάνουν καλό , υποστηρίζει ο συγγραφέας.
Και αυτό γιατί, όπως λέει'' .....από τη δεκαετία 1998-2008 υποφέραμε από μια υπερφίαλη υπερηφάνεια και μια ανόητα φουσκωμένη αυτοεκτίμηση, που προκάλεσε την ύβριν. Και όλοι γνωρίζουμε πού οδηγεί η ύβρις. Υπερεκτιμήσαμε, εντελώς παράλογα, τις δυνατότητές μας και τώρα  επιβάλλεται να τις υποβαθμίσουμε....Αυτό ίσως να είναι καλό για εμάς, τελικά''!
Τελικά, λέω εγώ, η μοίρα των λαών, όταν ισχύουν τα ίδια κριτήρια- οικονομικά, πολιτικά,ποιότητα της  καθημερινότητας- είναι ίδια. Όσο και αν υπάρχουν τόσα πολλά που χωρίζουν τους λαούς διαφορετικής εθνικότητας, άλλα τόσα μας ενώνουν.
Και το σπουδαιότερο....μας ενώνει η ίδια ανάγκη για μια καλύτερη ζωή!!!
 
Από το ''Ε'' 1037 της 27/2