Oρεστειακά

Ορεστειακά , ονομάστηκαν οι οχλαγωγικές ταραχές στην Αθήνα το Νοέμβριο του 1903,  από τις 6 έως τις 9 του μήνα .
Είχαν σχέση με την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος και αφορμή την παράσταση στο ''Βασιλικό Θέατρο''--σήμερα ''Εθνικό Θέατρο''--,της τριλογίας του Αισχύλου Ορέστεια.
Την μετάφραση έκανε ο καθηγητής πανεπιστημίου Γ.Σωτηριάδης, ''-«ευρυμαθούς ελληνιστού και διαπρεπούς αρχαιολόγου'' όπως τον χαρακτήρισε εφημερίδα της εποχής. 
Μεταφράστηκε δηλαδή  ,από το αρχαίο κείμενο , στην απλή καθαρεύουσα.
Ιδού πως περιγράφει η ίδια εφημερίδα της εποχής :''Ύστερα από 2.461 χρόνια, , η «Ορέστεια» ανέβηκε από το Βασιλικόν Θέατρο, υπό τη φωτισμένη καθοδήγηση του Στέφανου Στεφάνου, διευθύνοντα γραμματέα του θεάτρου και πρωτοπόρου ποιητή, μεταφρασμένη σε απλή νεοελληνική γλώσσα (συντηρητική δημοτική) από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Γεώργιο Σωτηριάδη -«ευρυμαθούς ελληνιστού και διαπρεπούς αρχαιολόγου».
Η πρώτη παράσταση δόθηκε το Σάββατο 1 Νοεμβρίου 1903. Η Μαρίκα Κοτοπούλη ενσάρκωνε την Αθηνά Παλλάδα και απήγγελλε το «Χαίρε της Τραγωδίας» του Κωστή Παλαμά.
 Η μουσική ήταν του Στάνφορντ, εκτελούμενη υπό της ορχήστρας του Ι. Καίσαρη. Την επομένη, η εφημερίδα «Καιροί» χαρακτήριζε την Κοτοπούλη «ηθοποιό του μέλλοντος.
Στις 8 Νοεμβρίου η εφημερίδα «Πρωία» φροντίζει να προετοιμάσει ψυχολογικά τους αναγνώστες της για τη διάλεξη του αρχαιομανούς και γλωσσαμύντορος καθηγητή Πανεπιστημίου Γεωργίου Μιστριώτη, ιδρυτή το 1876 της «Υπέρ της διδασκαλίας αρχαίων δραμάτων Εταιρείας».
Στις 9 Νοεμβρίου ο Παύλος Νιρβάνας στο χρονογράφημά του στο πρωινό «Άστυ» σημειώνει διορατικά: «Διατρέχομεν πάλιν ημέρας ρητορικής και φιλολογικοπατριωτικών εξάρσεων». Το βράδυ έχει διάλεξη ο Μιστριώτης. Οι φοιτητές, ξαναμμένοι από τον καθηγητή τους, καλούν τον ελληνικό λαό σε ανταρσία.
 Εν τω μεταξύ, η ομάδα αυτή των  φοιτητών της Φιλολογίας  που υποκινούσε σε ανταρσία τον ελληνικό λαό, είχε ζητήσει από την κυβέρνηση του Δ.Ράλλη να ματαιωθεί η παράσταση ,η οποία απαίτηση δεν έγινε δεκτή.
Θεωρούσαν ότι,  η μετάφραση στην νεοελληνική  βεβήλωνε τα αρχαία κείμενα...
Το οξύμωρο των «ορεστειακών» συλλαλητηρίων ήταν ότι ενώ το χρηματοδοτούμενο από το βασιλιά Γεώργιο Α' Βασιλικό Θέατρο κάνει ένα νεωτεριστικό άνοιγμα, αποφασίζοντας να χρηματοδοτήσει αρχαίο θέατρο σε μετάφραση, έχει απέναντί του το Πανεπιστήμιο και τη δήθεν προοδευτική φοιτητική πρωτοπορία που υπερασπιζόταν συντηρητικές απόψεις.


Το συλλαλητήριο που έλαβε χώρα την ώρα της παράστασης στο Βασιλικό Θέατρο,στις 8 Νοεμβρίου, είχε σκοπό να παρεμποδίσει την παράσταση.
Υπήρξε συμπλοκή μεταξύ των δυνάμεων  της τάξης και διαδηλωτών στην οδό Σταδίου, με αποτέλεσμα να φονευθούν δύο άτομα και να τραυματιστούν επτά!
Κατά άλλους τα επεισόδια έγιναν στις 16 του μηνός και τα περιγράφουν ως εξής:
'' Ανακοινώνονται νέες παραστάσεις του Βασιλικού Θεάτρου για τις 15 και 16 Νοεμβρίου. Στις 15 Νοεμβρίου ξεκινούν στη Φιλοσοφική Σχολή συζητήσεις και εκλέγεται επιτροπή «ήτις εκθύμως να εργασθή προ του κινδύνου ον διατρέχει η εθνική μας γλώσσα». Το απόγευμα, ο Μιστριώτης βγάζει νέο επιθετικό λόγο: «Εγώ παραιτούμαι, ας έλθη ο Παλαμάς να διδάξη». Οι φοιτητές φωνάζουν συκοφαντικά συνθήματα.
Την επομένη, στις 3 μ.μ. συγκεντρώνονται στο καφενείο του «Γαμβέττα», κάνουν πορεία προς το Βασιλικό Θέατρο και καλούν το λαό σε συμπαράσταση - διαδήλωση: «Ζήτω το Πανεπιστήμιον», «Ζήτω ο Μιστριώτης» φωνάζουν. Στη Σταδίου και στα Προπύλαια ξεσπούν επεισόδια. Φοιτητές και στρατός συμπλέκονται, πέφτουν έξι πυροβολισμοί και ακολουθεί ομοβροντία. Μια σφαίρα στρατιωτικού πετυχαίνει στο στήθος τον 22χρονο εφημεριδοπώλη Ι. Μαντά, άλλοι μιλούν για δύο νεκρούς και εφτά τραυματίες. Πυροσβεστικές αντλίες παρατάσσονται μπροστά από το σημερινό κινηματογράφο «Κοτοπούλη» και περιφρουρούν το χώρο γύρω από το Βασιλικό Θέατρο. Στις 9:30 μ.μ. η παράσταση ξεκινά χωρίς επεισόδια''.
 Η «Αστραπή», δεμένη στο άρμα του Μιστριώτη, στις 17 Νοεμβρίου κακίζει την κυβέρνηση και τις αρχές, γιατί προτίμησαν την «πλήρωσιν του παραλόγου πείσματός τους». Στις 20 Νοεμβρίου ξεκινούν ανακρίσεις για τα επεισόδια και καλούνται να καταθέσουν διευθυντές εφημερίδων. Στις 17 Δεκεμβρίου ο Γεώργιος Μιστριώτης απολογείται στον ανακριτή και την επομένη στο μάθημά του λέγει στους φοιτητές: «Εξορκίζω υμάς, ίνα μαρτυρήσετε προ του μεγάλου τού Έθνους δικαστηρίου αν είπον τι κατά της καθεστηκυίας τάξεως». Στις 14 Ιανουαρίου 1904 ανακοινώνεται ψήφισμα υπέρ του Γ. Μιστριώτη από την «Εταιρεία υπέρ της διδασκαλίας αρχαίων ελληνικών δραμάτων».
Στις 25 Ιανουαρίου 1904 δημοσιεύεται στις εφημερίδες το βούλευμα του εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών Μπενή-Ψάλτη για τις ταραχές. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Χρόνος», «κατά την δίοδον της ανακρίσεως ταύτης εφυλακίσθησαν δυνάμει εντάλματος του ανακριτού οι κατηγορούμενοι (αναγράφονται 11 ονόματα, κυρίως φοιτητών• ανάμεσά τους και του Γ. Μιστριώτη) και εξεδόθησαν εντάλματα συλλήψεως και ταύτης μη επιτευχθείσης, κατασχετήρια κατά των φυγοδικούντων κατηγορουμένων» (αναγράφονται 22 ονόματα φοιτητών).
Σύμφωνα με το σκεπτικό των δικαστών του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Γ. Αγγελέα, Δ. Ιωαννίδη, Π. Τσιτσεκλή: «Επειδή ως προς τον κατηγορούμενον κ. Γ. Μιστριώτην εκ της ενεργηθείσης λεπτομερώς ανακρίσεως ενδείκνυται και διά μακρών ο εισαγγελεύς εν τη προτάσει του εκτίθησιν ότι ο κατηγορούμενος ούτος παριστών εαυτόν ως μη ώφειλεν ως μόνον κατέχοντα το μονοπώλιον του πατριωτισμού, ίσως δε και άλλους σκοπούς επιδιώκων διά λόγου του εκφωνηθέντος την 9ην Νοεμβρίου π.ε. και δι' ιδιαιτέρων ομιλιών και δημοσιογραφικών συνεντεύξεων προκάλεσεν εξέγερσιν εις τα πνεύματα των φοιτητών επί αφορμή του γλωσσικού ζητήματος (...). Διά ταύτα παραπέμπει εις το ακροατήριον των εν Αθήναις Πλημμελειοδικών του (11 φοιτητές) ίνα δικασθώσιν ως υπαίτιοι».
Η «Εστία», η οποία από τις 17 Νοεμβρίου 1903 αποκαλούσε τον Μιστριώτη «πρωταίτιο», «αρχιυποκινητή του εκτροχιασμού», «γέροντα πατέρα της φοιτητικής νεολαίας», δημοσιεύει το βούλευμα: «Ο Μιστριώτης διέδωκε ψευδείς φήμας περί υπάρξεως εταιρίας αντεθνικής (...) επιρρίψας όμως αναληθείς και ανυπόστατους αντιπατριωτικάς και αυτόχρημα προδοτικάς ενεργείας καθ' υψηλών προσώπων (...) προσκληθείς υπό της Αρχής να δηλώση σαφώς και ωρισμένως τα υπ' αυτού επιπολαίως προς εξέγερσιν σπερμολογηθέντα (...) ο κατηγορούμενος ούτος εις τας ανωτέρω πράξεις του προέβη εκ δολίας προαιρέσεως και κατά συνέπειαν δέον, κατά την κρίσιν του συμβουλίου, να παύση η κατ' αυτού καταδίωξις ως αρχηγού της στάσεως».
Αντί να αποθαρρύνουν τον Γεώργιο Μιστριώτη οι κατηγορίες, εκείνος στις 29 Ιανουαρίου πήγε στο μάθημά του και μίλησε στην «ευγενή του Πανεπιστημίου νεολαία»…
Αργότερα στην Αθήνα το 1911, η τριλογία μεταφράστηκε στη δημοτική από τον Ι.Γρυπάρη.


πηγές :εγκυκλοπαίδεια BRITANNICA
         :http://www.sansimera.gr/articles/187



Η Ίμβρος η πολύπαθη!



29 Οκτωβρίου, βάνδαλοι κατέστρεψαν 78 χριστιανικούς τάφους στην Ίμβρο!
29 Οκτωβρίου ήταν η επέτειος ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας!
Και οι φανατικοί, βρήκαν προφανώς, τρόπο να εορτάσουν...........και να θυμίσουν το πόσο πολύπαθο είναι το νησί της Ίμβρου.
Η Ίμβρος ,το νησί που ''έχει πεδιάδες όπως η ξερή Λήμνος και ψηλά βουνά όπως η Σαμοθράκη, εδώ όμως κυλούν ποτάμια και ρυάκια, φύονται αειθαλή φυτά, υπάρχουν κήποι και αμπέλια και θηράματα κάθε είδους λαγοί, ορτύκια, πέρδικες, περιστέρια.......Εδώ οι θεριστές βρίσκουν δροσιά κάτω από τα σκιερά φυλλώματα και σβήνουν τη δίψα τους στις δροσερές πηγές. Εδώ οι κυνηγοί και όλοι οι περαστικοί χορταίνουν με τους καρπούς...........'' όπως  το εγκωμίασε ο νομοφύλακας και διάκονος Ιωάννης Ευγενικός , γύρω στο 1430.

Η Ίμβρος θεωρείται ότι πήρε την ονομασία της από την τοπική θεότητα Ίμβραμος που λατρευόταν στο νησί. Στην αρχαιότητα ανήκε, μαζί με τη γειτονική Λήμνο, στην Αθηναϊκή Συμπολιτεία.
 Μετά τη  ναυμαχία  της Σαλαμίνας,  ο Μιλτιάδης κατέκτησε το νησί. Οι Αθηναίοι ίδρυσαν εκεί αποικία περί το 450 π.Χ., την οποία διατήρησαν τους επόμενους έξι αιώνες.
Γύρω στον Α' παγκόσμιο πόλεμο, το νησί παρέμεινε στην Τουρκία ,παρότι ο πληθυσμός του ήταν κατά 92% ελληνικός!
Το 1920 η Συνθήκη των Σερβών , έδινε τα δυο νησιά στην Ελλάδα.
Έρχεται όμως η Μικρασιατική καταστροφή και η Συνθήκη της Λοζάνης!
Η Ίμβρος περιέρχεται στην Τουρκία τελικά, μαζί με την Τένεδο και με εκτενή αυτονομία ,όπως προέβλεπε η συνθήκη.
Βεβαίως γνωστά είναι τα γεγονότα του τουρκικού κράτους , που καταπάτησε πολλές φορές την συνθήκη , ενάντια στους κατοίκους.
Το 1926, ανακαλούνται όλα τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη Τουρκία και βεβαίως και της Ίμβρου..............η πρώτη παράβαση..
Η πρόβλεψη τοπικής αστυνομίας, ελεγχόμενη από την ελληνική μειονότητα, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.....
Απαγορεύτηκε η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία..........και άρχισε  τότε ένας εποικισμός από την Τουρκία, άνευ προηγουμένου..........με σκοπό την αλλοίωση του πληθυσμού, τον διωγμό  των Ελλήνων και την απαλλοτρίωση των περιουσιών τους σε εξευτελιστικές τιμές ...........
Δημιουργήθηκε επίσης στο νησί, ανοικτή φυλακή από Τούρκους βαρυποινίτες, που σκόρπισε τον τρόμο στους κατοίκους....
Σήμερα μερικοί γέροντες θυμίζουν τον ελληνικό πληθυσμό του νησιού..
Αλλά οι διωγμοί και οι καταπατήσεις των δικαιωμάτων του ελληνικού πληθυσμού, είναι η μαύρη σελίδα της ιστορίας του τουρκικού  πολιτισμένου κράτους.
Τα γεγονότα της Κύπρου το 1960,είχε ως προοίμιο την δεκαετή περίοδο των διωγμών στο νησί .
1964.... και η πολυμέτωπη επίθεση ξεκίνησε:
7 σχολεία -6 δημοτικά και 1 γυμνάσιο- έκλεισαν. Τα κτίρια κατασχέθηκαν ...
Απαλλοτριώσεις καλλιεργημένης γης  και βοσκοτόπια, λεηλασίες ναών και κατοικιών, μέχρι το 1974, είναι μερικές  μόνον ενέργειες!
Και τότε, στις 20 Ιουλίου  ημέρα Σάββατο ,τότε που έγινε η εισβολή στην Κύπρο, έγινε ταυτόχρονα και η εφαρμογή του καλά οργανωμένου σχεδίου, της εξόντωσης του ελληνικού στοιχείου που είχε μείνει στον νησί...
Απαγορεύτηκε η έξοδος των Ιμβρίων από τα χωριά τους, στρατός πλήρως οπλισμένος εξήλθε από τα στρατόπεδα του νησιού και δίνοντας όπλα σε εποίκους-- Τούρκους δηλ που έφεραν να κατοικήσει στο νησί από τα βάθη της Τουρκίας-- άρχισαν την εθνοκάθαρση.
Οι Ίμβριοι κλεισμένοι στα σπίτια τους μετά από  εντολή, άφησαν αφύλακτα τα κοπάδια τους, που έτρεχαν εδώ και εκεί ,κυνηγημένα και αυτά από τους διώκτες τους σε βουνά και σε λόγγους...
Ψαράδες πήραν την εντολή να δώσουν τα πλεούμενά τους στις αρχές ,κυνηγοί διατάχθηκαν να παραδώσουν το όπλο τους, καταστήματα έμειναν κλειστά εκτός των εποίκων που απαγορεύτηκε να πωλούν σε Ίμβριους κατοίκους οτιδήποτε...
Εκτός από ψωμί και αυτό λίγο....
Το Κάστρο και το Γλυκύ εκκενώθηκαν ...τα σπίτια παραβιάστηκαν και λεηλατήθηκαν, ορισμένα δόθηκαν σε εργάτες Τούρκους φερμένους από τα παράλια της Μαύρης θάλασσας ή από τα βάθη της Τουρκίας!
75οοο αιγοπρόβατα έχασαν οι κάτοικοι, 3000 κυψέλες έπεσαν στα χέρια των βάρβαρων, που αφού τρύγησαν το μέλι τις παρέδωσαν στη φωτιά.
Απαγόρευση κυκλοφορίας και βιαιοπραγίες εναντίον των αμάχων κατοίκων....μόνο και μόνο γιατί ήταν μειονότητες ,διήρκεσαν 15 μέρες!!
Η σκοτεινότερη πλευρά του ανελέητου διωγμού των κατοίκων , είναι ανείπωτη!
Όλος αυτός ο πόνος, η αδικία και οι επιθέσεις εναντίον απλών ,άοπλων κατοίκων, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας , θεωρούνται παλιές ιστορίες.
Γύρισμα σελίδας είναι αυτό που επιδιώκει η γειτονική μας χώρα...
Να αφήσουμε πίσω το παρελθόν..........
Αυτό που με τόσο μεράκι ενορχήστρωσε ο φανατισμός τους και ανέχτηκε η χώρα μας,  θέλουν ,όχι μόνο να ξεχαστεί, αλλά και να σβηστεί από τη μνήμη της Ιστορίας!!
Κι όμως , δεν σεβάστηκαν τις μειονότητες, δεν διόρθωσαν -έστω και κατόπιν εορτής- τις αδικίες και την καταπάτηση συνθηκών....αλλά κόπτονται για την θρησκευτική μειονότητα μας στη Θράκη....που τη βαπτίζουν Τουρκική...
Διδάσκουν στα σχολεία τους :
Ότι τα νησιά του Αιγαίου είναι υπό ελληνική κατοχή...
Ότι δικά μας νησιά βρίσκονται στα χωρικά τους ύδατα , άρα αυτά τα νησιά πρέπει να περιέλθουν στην Τουρκία.
..............................
Πώς να γυρίσεις σελίδα και να ξεχάσεις όταν κάτω από την επιφανειακή τους εκδημοκράτηση, οι αντιλήψεις παραμένουν;;;;;;;;
Η θύμηση είναι υποχρέωση των πολιτών για να μην ξαναζήσουν παρόμοια δεινά!!!

Tο πρώτο δέντρο στον Κόσμο!!



Πολύ πριν εμφανιστούν οι πρώτοι άνθρωποι, πριν ακόμη και από την εποχή των δεινοσαύρων,ή την εμφάνιση των  πρώτων δασών δενδρώδους φτέρης του Λιθανθρακοφόρου, ένα γιγάντιο φυτό όμοιο με χριστουγεννιάτικο δέντρο έκανε την εμφάνισή του και δημιούργησε  τα πρώτα πραγματικά δάση του πλανήτη μας.
Ήταν στο Δεβόνιο, πριν από 370 εκατ. χρόνια,όταν οι 5 ήπειροι δεν ήταν όπως τις γνωρίζουμε σήμερα, αλλά μόνον δύο: η Λαυρασία και η Γκοντβάνα.
Στη Γη βασίλευαν τα ασπόνδυλα: αράχνες, σαρανταποδαρούσες ,σκορπιοί ,και στις περισσότερες υγρές περιοχές άπλωνε τη σκιά της η Αρχαιοπτέρις.


Η Αρχαιοπτέρις  ήταν ένα δέντρο πρόγονος των σημερινών κωνοφόρων, με φύλλα και σπόρια όπως της φτέρης--απ΄όπου και το παραπλανητικό όνομά της--με ξυλώδη κορμό και ύψος έως 30 μέτρα.
Πολλά δέντρα εμφανίστηκαν την εποχή εκείνη για να εξαφανιστούν πολύ σύντομα,όμως η Αρχαιοπτέρις ήρθε και κυριάρχησε στο φυτικό βασίλειο ,επί 20 και πλέον εκατομ. χρόνια.
Για να ερευνηθούν τα ''μυστικά '' της ,τον Μάρτιο του 1998, μια ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από τη Γαλλίδα παλαιοβοτανολόγο Μπριζίτ Μεγιέρ- Μπερτώ του Πανεπιστημίου του Μονπελιέ, τον Αμερικανό συνάδελφό της Στήβεν Σέκλερ του Πολυτεχνικού Ινστιτούτου της Βιρτζίνια και το Γερμανό γεωλόγο Γιομπστ Βεντ του 
Πανεπιστημίου του Τύμπινγκεν, ταξίδεψαν στην έρημο του Μαρόκου, κοντά στην πόλη Ερφούντ.
Η περιοχή αυτή είχε εντοπιστεί από τον Γερμανό γεωλόγο το 1991, και είναι το σημαντικότερο ,έως σήμερα, απολυθωματοφόρο κοίτασμα Αρχαιοπτέριδων.
Η ομάδα εργάστηκε στην περιοχή επί δύο βδομάδες σε ένα γυμνό τοπίο, φέρνοντας πίσω στο Μονπελιέ απολιθώματα και ένα κορμό μήκους 5 μέτρων.
Η Μπριζίτ, μελετώντας και τεμαχίζοντας τον κορμό κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Αρχαιοπτέρις διέθετε δυο ειδών κλαδιά: εκείνα που έφεραν φύλλα και έπεφταν στο τέλος της αυξητικής περιόδου και εκείνα που έφεραν μόνιμα φύλλα.
Σε περίπτωση τραυματισμού του δέντρου , αναπτύσσονταν στον κορμό οφθαλμοί, όπως και στα σημερινά δέντρα ,από όπου φύτρωναν νέα μόνιμα κλαδιά.
Έτσι η Αρχαιοπτέρις μπορούσε να επιβιώσει και στις πιο δύσκολες συνθήκες της εποχής ,σε αντίθεση με άλλα φυτά.
Ένα ακόμη κοινό της με τα σύγχρονα δέντρα ήταν, η ικανότητά της σε κατάσταση ανάγκης να αναπτύσσει νέες ρίζες.
Ενώ όμως ο βασικός τρόπος πολλαπλασιασμού της ήταν η φυλετική αναπαραγωγή με σπόρια, κάποια στιγμή κάνουν την εμφάνισή τους τα γνήσια σπερματόφυτα, που αναπαράγονται με σπέρματα και αυτό πιθανόν να σήμανε και την αρχή της εξαφάνισής της, πριν από 350 εκατ. χρόνια λόγω του ανταγωνισμού με τα φυτά αυτά.
Υπάρχει όμως και μια άλλη εκδοχή ,που μπορεί να δώσει και πληροφορίες για την ιστορία του πλανήτη μας την μακρινή εκείνη εποχή.
Επί εκατομμύρια χρόνια τα δάση της Αρχαιοπτέριδας, απορροφούσαν τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα με αποτέλεσμα να πέσει κάποια στιγμή η θερμοκρασία στον πλανήτη και να επέλθει η παγετώδης περίοδος. 
Μεταβάλλοντας λοιπόν το κλίμα του πλανήτη, το πανύψηλο  φυτό διόλου απίθανο να προκάλεσε την εξαφάνισή του ,θύμα της μοναδικής προσαρμοστικής του επιτυχίας.


Από ALEXIE VALOIS Γαιόραμα




Σαχέτι...........το ελληνικό σχολείο!

Στη Ν.Αφρική, στην περιοχή που δοκιμάστηκε τόσο πολύ  από το απαρτχάιντ,στην πατρίδα του Νέλσον Μαντέλα, υπάρχουν Έλληνες μετανάστες, που πήγαν για να βρουν δουλειά, να αλλάξουν τη ζωή τους,να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.
Πολλοί δεν τάχθηκαν εναντίον του απαρτχάιντ....μετανάστες ήταν....το ''φίδι ας το έβγαζαν απ' την τρύπα, οι ντόπιοι''- ήταν ένας λόγος...
Ανάμεσα  στους Έλληνες της Ν.Αφρικής, ήταν και κάποιοι που αγωνίστηκαν εναντίον του απαρτχάιντ...Ένας από αυτούς  ήταν και ο Γιώργος Μπίζος φίλος και δικηγόρος του Μαντέλα, που κράτησε στην ψυχή του τα ιδεώδη της ελληνικής παιδείας!
Φυσικά οι Έλληνες ομογενείς, ίδρυσαν το δικό τους σχολείο...Το περίφημο σήμερα Σαχέτι. 
Η προσπάθεια ίδρυσης σχολείου ελληνικού, ώστε να κρατήσει άσβεστη την ελληνική παιδεία και τη γλώσσα, ξεκίνησε από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της ελληνικής παροικίας.
Όμως οι δυσκολίες ήταν πολλές και ο κύριος λόγος ήταν το οικονομικό!
Τα χρήματα ήταν από δωρεές των ομογενών μας για την αγορά οικοπέδου και όχι μόνον, για να μπει ο ''πρώτος θεμέλιος λίθος του σχολείου΄΄...και πάντα υπήρχαν προβλήματα.
Ο θεμέλιος λίθος πάντως, όταν τοποθετήθηκε έγινε πραγματική εορτή της ομογένειας.
Σήμερα βρίσκεται στην είσοδο του σχολείου Σαχέτι!
Η ονομασία Σαχέτι,  προέρχεται από τα αρχικά του South African Hellenic Educational and Technical Institute. 
Ιδρύθηκε το 1974, αλλά από το 1970 ξεκίνησε, υπό τον Γ. Μπίζο,όταν του ζητήθηκε  --από τους συμπατριώτες του--να αναλάβει την ίδρυση ενός ελληνικού σχολείου.
Στα εγκαίνια μάλιστα του σχολείου, παρέστη και ο Νέλσον Μαντέλα, προσκεκλημένος του φίλου και δικηγόρου του, ο οποίος τον είχε μυήσει από νωρίς με το πνεύμα της ελληνικής ποίησης και φιλοσοφίας!
Στο Γιοχάνεσμπουργκ,  λειτουργεί πλέον το ελληνικό κολέγιο που διδάσκει υποχρεωτικά ελληνική γλώσσα. Έχει αρκετούς μαθητές αλλά το σπουδαίο είναι ότι δεν είναι μόνο ελληνόπουλα. Οι πόρτες είναι ανοικτές και για έγχρωμους μαθητές  ή μαθήτριες!
Μάλιστα ήταν το πρώτο σχολείο που δέχθηκε παιδιά όλων των εθνικοτήτων ακόμα και τότε που απαγορευόταν αυστηρά. Τότε που τα σχολεία διακρίνονταν ανάλογα με το χρώμα.
Ο Γ.Μπίζος είχε πει για αυτήν τη φιλοσοφία του σχολείου ''Έλληνες είναι όσοι μετέχουν της ελληνικής παιδείας. Είναι η φιλοσοφία που δανείστηκα από τον Σωκράτη''.
''Σκοπός μας δεν είναι να κάνουμε τα παιδιά Έλληνες ,αλλά να κατορθώσουμε να συνειδητοποιήσουν το ποιοι είναι. ''Το γνώθι σαυτόν'' είναι το έμβλημα του σχολείου μας'' τονίζει.
Το σχολείο Σαχέτι έχει δίδακτρα, τα οποία βγάζουν τα έξοδα του σχολείου, αλλά υπάρχουν και δωρεές των ομογενών μας.
Τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν δίδακτρα, στηρίζονται σε υποτροφίες, το ποσό των οποίων προβλέπεται  στον προϋπολογισμό, εξηγούν τους κανόνες του σχολείου οι υπεύθυνοι της διοίκησης.
Τα ελληνικά είναι επίσημο μάθημα δέσμης σ' όλη τη  Ν.Αφρική!
Αυτό κάνει το σχολείο Σαχέτι να ''παίζει''ενεργό ρόλο στην εκπαίδευση. Και οι μαθητές του, έχουν ένα μεγάλο χαρτί για τις πανεπιστημιακές εξετάσεις...Τη γλώσσα!
Οι επιτυχίες στο πανεπιστήμιο των μαθητών του Σαχέτι αγγίζει σχεδόν, το 100%!
Και οι αριστεύσαντες δεν είναι μόνο ελληνόπουλα! 
Είναι μαθητές με καταγωγή Ινδία, Πορτογαλία, ντόπιοι Νοτιοαφρικάνοι και από πάρα πολλά έθνη!!!
Οι περισσότεροι μαθητές του σχολείου της ελληνικής παροικίας,  διακρίνονται στα μαθηματικά και στα οικονομικά, καθώς και στις ιατρικές σχολές !
Θεατρικές παραστάσεις, τελετές στις εθνικές  εορτές, με όλους τους μαθητές να ακολουθούν πιστά τα έθιμα, να παρελαύνουν, να χορεύουν με ελληνικές ενδυμασίες, είναι εντυπωσιακές!
Μυρωδιές από κεφτεδάκια, κουραμπιέδες, μελομακάρονα, σουβλάκια και τζατζίκι. Σαν να είμαστε σε πανηγύρι αλλιώτικο ,χαμένοι σε άγνωστο αλλά άκρως ελληνικό τόπο...είναι η περιγραφή της εικόνας του σχολείου.
Στο φουαγιέ ακούγεται μουσική από μπουζούκι που το παίζουν νοτιοαφρικανοί νέοι, ενώ βλέπεις νέες με λίκνισμα ζουλού να χορεύουν πεντοζάλι!!!
Αγώνες ρητορικής, με ακούσματα και βυζαντινές μελωδίες από την Θεία Λειτουργία στην Ορθόδοξη εκκλησία που υπάρχει εντός του σχολείου, συμπληρώνουν την πολιτιστική δραστηριότητα του σχολείου.
Μουσική και διδασκαλία διαφόρων οργάνων περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του Σαχέτι .
Βιβλιοθήκη,  απαραίτητο εργαλείο των μαθητών, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αθλητικές εγκαταστάσεις για ποδόσφαιρο, κρίκετ, μπάσκετ,  βόλεϋ, πισίνα για κολύμβηση,  καθώς και εγκαταστάσεις για αθλήματα στίβου!
Όλα αυτά αποτελούν το σχολείο Σαχέτι, το πλέον γνωστό σχολείο της Ομογένειας, με τους μαθητές του να προσπαθούν να κρατήσουν τη φλόγα του ελληνικού πολιτισμού και τις αξίες του!!!!!











Και όμως οι άστεγοι αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς!

Την είδηση την άκουσα και έμεινα αποσβολωμένη για αρκετή ώρα!!!!!!
Άστεγος κοιμόταν σε κάδο απορριμμάτων! Το απορριμματοφόρο πήρε τον κάδο με τις δαγκάνες του για να αδειάσει τα σκουπίδια.....Φυσικά  άδειασε τον άνθρωπο ...ο οποίος πέθανε ακαριαία ή κατά άλλους στο νοσοκομείο που τον μετέφεραν οι υπάλληλοι του φορτηγού!!!
Σοκαρίστηκα!! 



Πώς καταλήγει ένας άνθρωπος σε αυτήν την κατάσταση;;;
Έχει χάσει κάθε ελπίδα της ζωής , έχει χάσει την αξιοπρέπειά του που μόνο η εργασία την προσφέρει!
Και θυμήθηκα την συζήτηση με φίλη για την περιοχή που ζούμε, την Αθήνα, για τα όμορφα νεόδμητα διαμερίσματα στα προάστια, που θα θέλαμε να ζούμε,  για τη μείωση μισθών που έκανε η κυβέρνηση λόγω ΔΝΤ, και τη ''κλαψούρα '' μας για την κατάσταση μας και ως χώρα και ως πολίτες!!
Και άκουσα την είδηση ................και έριξα ένα βλέμμα στο ζεστό περιβάλλον του σπιτιού μου, κοίταξα το ψυγείο μου γεμάτο με τρόφιμα απαραίτητα όπως λέω για τον οργανισμό μας , έπιασα το καλοριφέρ που ανέδιδε μια ζεστασιά ενώ το βράδυ έξω η υγρασία ''έτσουζε'' και σκέφτηκα τόσους και τόσους ανθρώπους που δεν έχουν αυτά που εγώ θεωρώ αυτονόητα!!
Και όμως....στο δρόμο μας συναντούμε καθημερινά άστεγους....να κοιμούνται στην άκρη μιας πλατείας, να είναι ξαπλωμένοι  σε  ένα παγκάκι και αποστρέφουμε το βλέμμα...
'Ισως αλλάξουμε και ρότα για να μην περάσουμε μπροστά....
Και αν μας επιτεθούν;;; Μπορεί να είναι παράνομοι!! Είναι η δικαιολογία της ατομιστικής συμπεριφοράς μας!!
Ασφαλώς θα γίνουν παράνομοι....Κρυώνουν, δουλειά δεν έχουν, πεινούν χρήματα δεν έχουν, είναι άρρωστοι και κανείς δεν τους περιθάλπει...τι θα σκεφτούν;;;; ''Να κλέψω για να φάω''! ''Να κλέψω για να ζεσταθώ''!!!
Η πολιτεία δεν κάνει τίποτε για να αντιμετωπίσει αυτό το διογκούμενο πρόβλημα των αστέγων!
Δίνει κάποιο επίδομα αλλά πρέπει ο άστεγος να προσκομίσει χαρτί που πιστοποιεί ότι πάσχει από ψυχικά νοσήματα πάνω από 67%!
Αλλά δεν το παίρνουν όλοι ,ενώ το παίρνουν οι γνωστοί ''μάγκες'' που ξέρουν τα κόλπα και ας μην είναι άστεγοι!!!
Ψυχιατρικά ασθενείς και στο δρόμο;;;
Αυτό αναρωτήθηκα όταν το διάβασα σε άρθρο....Κι όμως ...δεν έχουν κανένα στήριγμα....οι γονείς που ήταν το στήριγμά τους, έφυγαν από τη ζωή!!!!!!!
Και έγιναν άστεγοι.................εύκολα θύματα της εγκληματικότητας!!
Και ο δήμος δεν έχει τις απαραίτητες προτάσεις για να αντιμετωπίσει τους αστέγους...........τα κέντρα σίτισης δεν αρκούν, οι ξενώνες επίσης..
Και από προγράμματα;; Αοριστίες και γενικολογίες!!!!
Χρειάζεται πρόγραμμα ένταξης στην κοινωνία...Δουλειά! Αυτό είναι το ''φάρμακο''!!
Και χρειάζεται τη δική μας αφύπνιση..Να ενώσουμε τις φωνές μας με εκείνους που πλήττονται και για θέματα που δεν άπτονται της ζωής μας!
Να ενεργοποιηθούμε ως πολίτες για να αφυπνίσουμε τους πολιτικούς!
Να πάψουμε να αποστρέφουμε το βλέμμα στο πρόβλημα.
Η ζωή είναι απρόβλεπτη .............έχει σκαμπανεβάσματα για όλους!
Έρευνα έδειξε ότι δύο άνθρωποι κάθε μέρα καταλήγουν άστεγοι!!!!!!!!!
Δεν είναι φοβερό;;;
Κανείς δεν ξέρει τι του επιφυλάσσει το μέλλον!
Η ανθρωπιά είναι η μόνη ελπίδα!




Η φύση το φθινόπωρο!

Μπήκε ο Νοέμβρης! Τελευταίος μήνας του φθινοπώρου, και το κρύο έχει δείξει ''τα δόντια του. Ο ήλιος όμως είναι λαμπερός αυτές τις μέρες!
Η βόλτα στην εξοχή είναι μια θαυμάσια διέξοδος από την αγχώδη Αθήνα και το μολυσμένο περιβάλλον! Καθαρός αέρας , πράσινο της φύσης και ηρεμία!
Ποιος είπε ότι ο κήπος είναι όμορφος μόνο την άνοιξη;
Ασφαλώς η άνοιξη με το ζεστό καιρό ,που μας προδιαθέτει για το καλοκαίρι που έρχεται , μας φτιάχνει τη διάθεση. 
Τα ανθισμένα δέντρα και τα λουλούδια είναι χάρμα οφθαλμών....
Αλλά και το φθινόπωρο έχει μια ξεχωριστή γοητεία στη φύση! Δέντρα με καρπούς, ελιές που περιμένουν τη συγκομιδή , λουλούδια στον κήπο που ανθίζουν και αυτή την εποχή, παρουσιάζουν  μια όμορφη εικόνα...
Δείτε.......


Μοσχοβόλησε ο τόπος!! Με ξάφνιασε ευχάριστα η εικόνα της αναρριχώμενης τριανταφυλλιάς μας....Είχα καιρό να επισκεφθώ το σπίτι και τον κήπο του!




Είναι να απορείς με τη δύναμη της φύσης....Αυτή η τριανταφυλλιά μας ,είναι πολλών χρόνων ,μέσα στο βοριά, χωρίς ιδιαίτερη περιποίηση ,και όμως , μας αμοίβει  με τα λουλούδια της τόσα χρόνια!!!


Και το γιασεμί !!! Με το ξεχωριστό και θαυμάσιο άρωμά του! Ανθισμένο και αυτό καλύπτει όλη την είσοδο δημιουργώντας ένα φυσικό στέγαστρο για τη ζέστη του καλοκαιριού!



Άνθισαν και τα γεράνια! Ανθεκτικά φυτά με όμορφα άνθη ...Την άνοιξη και το καλοκαίρι είναι γεμάτα με τα λουλούδια τους!


Τα νυχτολούλουδα ,ανθισμένα και αυτά! Με ανοιχτά πολλά από τα  άνθη τους, παρ' όλο που η φωτογραφία πάρθηκε ημέρα...Ως γνωστόν, τα νυχτολούλουδα ανοίγουν τα άνθη τους το βράδυ!


Αυτή είναι μια μανταρινιά...Ακόμη δεν ωρίμασαν τα φρούτα!  Γέρνει το κλαδί από το βάρος ή προσκυνά το Θεό για τη καρποφορία και φέτος!



Και αυτή η τελευταία εικόνα είναι η πορτοκαλίτσα μας! Μικρή ακόμη και όμως μας δίνει τον καρπό της κάθε χρόνο!!!
Πραγματικά , η φύση σίγουρα μαρτυρά το Θεϊκό χέρι που τη δημιούργησε!!