Yπέροχο ταξίδι με τον Οδοντωτό σιδηρόδρομο

Ξεκινώντας από το Διακοφτό ,το τρενάκι καλύπτει διαδρομή 22 χιλιομέτρων περίπου, πλάι στο ποτάμι, στο πράσινο της φύσης, στην αγριάδα του βουνού. Διασχίζει   το φαράγγι  του Βουραϊκού ποταμού και, από την επιφάνεια της θάλασσας που βρίσκεται το Διακοφτό,  φτάνει στα Καλάβρυτα σε υψόμετρο 750 μέτρων.


Η διαδρομή είναι μια στενή γραμμή με πλάτος 75 εκατοστά.Αυτό κάνει το τρενάκι να είναι  ο  στενότερος Οδοντωτός του κόσμου.
 Το μέρος της διαδρομής που είναι ίσιωμα, καλύπτεται με ταχύτητα 30-40 χλμ την ώρα...ακολουθεί η ανηφορική διαδρομή ,που η ταχύτητά του πέφτει στα 6-15 χλμ την ώρα.Φυσικά για να μπορέσει να ''αναρριχηθεί'' στην ανηφόρα, με κλίση μεγαλύτερη του 10%, χρησιμοποιεί τα ''δόντια '' του ,εξ ου και το όνομά του, και έτσι  γαντζώνεται στις ράγες για να προχωρήσει...
Παράλληλα με την πορεία του Βουραϊκού ποταμού, το τρενάκι περνά από γέφυρες, σήραγγες, φτιαγμένες τόσα χρόνια πριν, με τα υλικά της φύσης, ώστε  να θεωρείται μέρος της, σαν να μην είναι φτιαγμένο από ανθρώπινα χέρια. 


Πλατάνια ,τρεχούμενα νερά, παλιά παραδοσιακά πετρόχτιστα σπίτια, απορροφούν το βλέμμα του ταξιδιώτη και τον συναρπάζουν.
Το ταξίδι είναι απόλαυση. Κρατάει μία ώρα και νιώθεις το ''αγκομαχητό'' του να ανέβει το βουνό, νιώθεις το ''γουργούρισμά'' του όταν  ''κυλάει'' μαζί με τον ποταμό, για  να φτάσει στον προορισμό του..
 Ο Οδοντωτός του Διακοφτού, είναι και ο ορεινότερος σιδηρόδρομος της Ελλάδας...Χρησιμοποιείται σήμερα, για τουριστικούς λόγους, σε αντίθεση με το λόγο για τον οποίο κατασκευάστηκε...τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων κυρίως.


 Πραγματοποιεί στάσεις στις τοποθεσίες Νιάματα και Τρικλιά, όπου βρίσκονται οι Πόρτες ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό σημείο όπου υπάρχουν ακόμα και σήμερα βαριές σιδερένιες πόρτες που άνοιγαν μόνο για να περάσει το τρένο.
Στο μέσο περίπου τις διαδρομής, μετά από 12 χιλιόμετρα πραγματοποιεί στάση στο χωριό Κάτω Ζαχλωρού. Στο σημείο αυτό εξυπηρετεί και τους επισκέπτες της μονής του Μεγάλου Σπηλαίου. 
Στην συνέχεια μετά από 18 χιλιόμετρα διαδρομής πραγματοποιεί στάση κάτω από το χωριό Κερπινή και τέλος καταλήγει στα Καλάβρυτα.


Αρχικά, προβλεπόταν η επέκταση της γραμμής έως την Τρίπολη, αλλά οικονομικοί λόγοι ματαίωσαν την κατασκευή.
Χρονολογείται από το 1889...121 χρόνια πριν!!! Ανακαινίσεις έγιναν πολλές φορές, οι συρμοί αντικαταστάθηκαν, παραμένουν όμως μικροί για να μπορέσει η μηχανή να κάνει αυτό το δύσκολο και απολαυστικό ταξίδι.
Ο Τρικούπης, όταν ήταν πρωθυπουργός αποφάσισε να κατασκευάσει μικρούς συρμούς ,που πίστευε ότι ήταν οι μόνοι ικανοί για μια ορεινή χώρα όπως η Ελλάδα.
Έτσι, η μελέτη του Οδοντωτού, ανατέθηκε σε Γάλλους επιστήμονες    αλλά και σε Ιταλούς τεχνίτες που ήξεραν από σήραγγες λόγω Άλπεων!
Το κόστος υπολογίστηκε  τότε, σε  1.000.000 δραχμές και ο χρόνος κατασκευής του σε  10 μήνες.
Πολλές φορές  όμως, η πράξη έρχεται να διαψεύσει τη θεωρία.
Ο χρόνος κατασκευής φτάνει τα 5....χρόνια ή τα 7 σύμφωνα με άλλες πηγές ! Και τα χρήματα που δαπανήθηκαν έφτασαν, τα 3.500.000 δραχμές!
Το έργο θεωρήθηκε τότε ,κατασκευαστικός άθλος ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα.
Τα εγκαίνια έγιναν  στις 10 Μαρτίου του 1896, που πραγματοποιήθηκε και το πρώτο του δρομολόγιο.  Πρώτος επιβάτης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος ο Α'.
Ο οδοντωτός συνέδεσε την ευρύτερη περιοχή των Καλαβρύτων με την Πάτρα και την Αθήνα δεδομένου ότι δεν υπήρχε οδική πρόσβαση.
Οι πρώτες του μηχανές ήταν ατμοκίνητες....Μετά έγιναν ντιζελοκίνητες.......


Όλες οι εγκαταστάσεις δηλαδή οι σταθμοί ,οι στάσεις καθώς και 20 μέτρα  δεξιά και αριστερά της σιδηροδρομικής γραμμής, έχουν χαρακτηρισθεί ιστορικά μνημεία με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού.
Το ταξίδι με τον Οδοντωτό είναι πανέμορφο.Δεν είναι τυχαίο που η διαδρομή
 του Οδοντωτού έχει χαρακτηρισθεί η 6η σε ομορφιά παγκοσμίως!!!



Σχόλια

  1. YΠΕΡΟΧΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΤΟ ΩΡΑΙΟΤΕΡΟ ΜΕΣΟΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ. ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙΣ ΘΕΑ ΚΑΙ ΠΕΡΝΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΜΕΡΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ. ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΡΩΤΟΓΝΩΡΕΣ. ΩΡΑΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗ. ΜΑΣ ΤΑΞΙΔΕΥΣΕΣ ΠΑΛΙ ΡΟΜΑΝΤΙΚΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πραγματικά είναι αξέχαστο ταξίδι και λυπήθηκα που κράτησε μόνο μια ώρα...Θέλω να ξαναπάω αλλά πρέπει να κλείσεις εισιτήρια από μέρες πριν.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η πιο ωραία διαδρομή που έχω γνωρίσει.
    Ξέρω άτομα που την έχουν κάνει με τα πόδια και ήταν φανταστικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

''Του χρόνου φτερουγίσματα'' συμμετοχή στο Συμπόσιο Ποίησης!

Καλό του ταξίδι.......

Ανθρώπινο μεγαλείο!